• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mango boekt verlies, maar niet in Nederland

Mango boekt verlies, maar niet in Nederland

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Mango heeft in 2016 een negatief resultaat geboekt van 61 miljoen euro. De jaaromzet van het Spaanse modebedrijf bedroeg 2,3 miljard. Online werd een omzetgroei geboekt van 25 procent naar 294 miljoen. Het mocht niet baten, de slechte doorverkoop in de eerste helft van vorig jaar heeft de resultaten dusdanig negatief beïnvloed dat 2016 met een fors verlies in de boeken staat.

Dat geldt overigens niet voor de Nederlandse markt, meldt Retailnews. Hier heeft Mango in 2016 voor het eerst in vijf jaar tijd wel weer winst geboekt. In Nederland staat een zwart cijfer van 1,3 miljoen genoteerd, tegen een verlies van 2,3 miljoen vorig jaar. Mango kon in Nederland winst boeken ondanks een forse terugval van de omzet, -18 procent naar 32,6 miljoen, vooral vanwege het verdwijnen van V&D.

Mango telt wereldwijd 2217 winkels in 110 landen. Het bedrijf is het winkelbestand aan het omvormen: kleine filialen gaan dicht en in plaats daarvan worden enkele 'megastores' geopend. Afgelopen jaar kwamen er 24 van dergelijk reuzefilialen bij, waarmee het totaal nu op 191 staat. Ook wil Mango het aantal franchises verder uitbreiden.

Mango topman Daniel López zei in een reactie: "In 2016 is het business model getrasnformeerd met als gevolg hoge kosten en een negatief resultaat. Daar staat tegenover dat de eerste resultaten van deze verandering sinds september 2016 al zichtbaar worden en dat geeft ons reden voor optimisme voor 2017."

Foto: Mango Denim campagnebeeld

Mango