‘Merkbekendheid te laag’ bij failliete Nederlandse tak Parfois

Parfection, de Nederlandse partner van Portugees merk Parfois en Zweeds merk NA-KD, schreef een verlies van bijna zeven ton tijdens 2017. Dit blijkt uit het eerste faillissementsverslag van Parfection B.V.

De gemiddelde besteding van de klanten was structureel te laag en het prijsbeleid van de franchisegever was onvoldoende toegesneden op de Nederlandse markt, aldus het verslag. In 2017 werd een omzet gedraaid van nog geen miljoen. “De Nederlandse consument is juist gericht op kortingen als gevolg waarvan mogelijkerwijze omzet is misgelopen.” Kortingen mochten namelijk alleen gegeven worden met toestemming van de franchisegever, die hier terughoudend tegenover staat.

Te weinig kortingen bij Parfois om Nederlandse consument te overtuigen

Vanwege de teruglopende omzetten werden de leveranties tijdelijk gestaakt afgelopen zomer door Parfois. De leveringen werden definitief gestaakt nadat nieuwe afspraken omtrent de betalingsachterstand waren gemaakt. Het winkelmeubilair van Parfois werd vervolgens door werknemers van het Portugese moederbedrijf opgehaald. Het einde leek al nabij, maar er werd contact gelegd met Zweeds merk NA-KD. Enkele winkels van Parfois in de Nederlandse winkelstraten werden omgebouwd tot vestigingen van het Zweedse merk. Uiteindelijk blijkt dat de importeur van NA-KD geen financiële middelen beschikbaar stelt voor de ombouw van de winkel, een strategie waarover een onuitgewerkte afspraak was volgens het faillissementsverslag, wat indirect leidt tot het faillissement. De ingeslagen weg, het ombouwen van de winkels, is niet een strategie die verder uit te werken is. Faillissement wordt aangevraagd door de aandeelhouders van Parfection B.V.

Een overname is nog niet gerealiseerd, maar gesprekken met kandidaten worden gevoerd, aldus het verslag. Op korte termijn komt hier meer duidelijkheid over, of een overname in enige vorm mogelijk is.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN