• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Modelabel Fiorucci verkocht

Modelabel Fiorucci verkocht

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een paar maanden na het overlijden van oprichter Elio Fiorucci, is het modemerk Fiorucci door Itochu verkocht. Het Italiaanse merk is verkocht aan Janie Schaffer, voormalig hoofd van beauty en lingerie van Marks & Spencer, en haar ex-echtgenoot Stephen Schaffer, de oprichters van de Britse lingerieketen Knickerbox. Dat melden diverse media.

Aan WWD laten Janie en Stephen Schaffer weten grote plannen te hebben voor het modelabel, dat in juni is overgenomen van Edwin Jeans. Edwin is een divisie van Itochu, dat sinds 1990 eigenaar was van het merk. De nieuwe eigenaren zijn van plan om Fiorucci-winkels te openen, en een breder assortiment van het merk te ontwikkelen. Tevens willen ze het merk Fiorucci gaan introduceren bij de generatie van nu, die het Italiaanse merk nog niet kent.

“Iedereen boven de 40 jaar heeft ontzettend veel blije en emotionele herinneringen aan Fiorucci, maar iedereen onder de 40 herkent het merk bijna helemaal niet,” legt Janie Schaffer uit aan WWD. Ze heeft ook al een idee over de focus van het merk. “Elio’s look ging over het omarmen van de vrouwelijke vormen, op een zeer respectvolle manier. We vonden een campagnebeeld in het archief uit de vroege jaren zeventig, van de bilpartij van een vrouw, met slechts een Fiorucci-label op een bil –het was niet schunnig, maar sexy- en dus gaan we de focus op de billen leggen.”

Voorheen was Fiorucci in handen van het Japanse handelshuis Itochu. Het is niet bekend gemaakt wel bedrag er is betaald voor de overname. Volgens Britse media is Schaffer, samen met haar ex-echtgenoot Stephen, in juni begonnen met het binnenhalen van het merk. De herlancering van Fiorucci staat gepland voor het nieuwe jaar.

Herlancering Fiorucci al in volle gang

De Shaffers laten weten al begonnen te zijn met het ontwerpen en ze willen komende herfst al een sneakpreview geven van de collectie. Ook er zijn al plannen voor de lancering. Zo zouden ze graag willen samenwerken met kunstenaars en muzikanten, in de geest van oprichter Elio Fiorucci.

De eerste winkel van het Italiaanse merk zal in het najaar van 2016 in Londen geopend worden. Ook New York, Los Angeles en Milaan staan op de planning. Er is al een huurovereenkomst getekend voor een onroerend goed in het Londense Soho, waar de nieuwe designstudio zich zal vestigen, maar het hoofdkantoor blijft in Milaan, waar ook het archief zich bevindt. Volgens de Schaffers is het archief bijzonder, en ze overwegen om een permanent museum te openen met pronkstukken die ze in het archief hebben ontdekt. Dit zou mooi kunnen samenvallen met de 50e verjaardag van het merk in 2017, denken de nieuwe eigenaren.

Over de sfeer van de winkels is al nagedacht, die moeten een ‘soort van Disney-kwaliteit hebben’. “Het moet een speelse plek zijn, een beetje zoals Victoria’s Secret, waar je heen gaat om te spelen en te verkennen, zelfs meer nog dan dat je gaat om te winkelen,” legt Janie Schaffer uit aan WWD, refererend aan de Fiorucci-winkels van weleer.

De nieuwe Fiorucci-collectie zal bestaan uit denim, broeken, shorts en ondergoed. Volgens Janie Schaffer liggen er ‘duizenden paren jeans in het archief, met de hand geschilderd, met uitstekende detaillering en geweldige ontwerpen’. Er zullen zeker oude stijlen zijn die nieuwe leven worden in geblazen, maar de aandacht gaat ook uit naar nieuwe stoftechnologieën, behandelingen en silhouetten, aldus Schaffer. Verder zullen er ook handtassen, accessoires en schoenen op de markt komen, eventueel in samenwerking met een andere ontwerper of ander label. De prijsklasse is nog niet bekend, maar de toegankelijkheid om het te kunnen kopen staat wel voorop. Speciale denimitems of items in leer zullen waarschijnlijk wel iets duurder worden.

Oprichters Knickerbox kopen modelabel Fiorucci

Itochu kreeg Fiorucci in 2014 in handen. Het Italiaanse label was in de jaren ’90 door oprichter Fiorucci zelf verkocht aan het Japanse denimmerk Edwin, dat in 2011 nog een poging deed om het merk nieuw leven in te blazen met topmodel Naomi Campbell als gezicht van Fiorucci. Drie jaar laten verkocht Edwin International het label op zijn beurt aan Itochu, samen met het merk Mila Schön.

Janie en Stephen Schaffer leerden elkaar kennen bij Marks & Spencer en werden in de jaren ’80 bekend als de oprichters van de ondergoedketen Knickerbox. Van 2008 tot 2012 was Schaffer CCO bij Victoria’s Secret. In 2013 werd Janie gevraagd om leiding te geven aan de beauty en lingerie-afdeling van Marks & Spencer, maar daar bleef ze maar kort. Na drie maanden nam ze al afscheid van de retailer, en bij haar vertrek eiste ze een schadevergoeding van 1 miljoen pond. Na een huwelijk van 18 jaar scheidden Janie en Stephen in 2006, maar ze zijn wel samen blijven werken.

Elio Fiorucci, richtte in 1970 zijn gelijknamige modemerk op, dat zich specialiseerde in betaalbare denim en T-shirts. Zijn ontwerpen vierden hoogtij in de jaren zeventig en tachtig. Het bedrijf van Fiorucci breidde dan ook snel uit na 1978, met nieuwe winkels in de Verenigde Staten, Europa en Azië. Daarna ging het langzaam slechter met het bedrijf. In 1986 sloot het bedrijf de winkel in New York, als gevolg van slecht management. De andere Amerikaanse winkels volgen twee jaar later, na problemen met de franchisers en de focus op groothandel. Fiorucci verkocht zijn bedrijf in 1990 aan de Japanse groep Edwin International.

In juli van dit jaar overleed Elio Fiorucci op 80-jarige leeftijd .

Fiorucci