• Home
  • Nieuws
  • Business
  • MS Mode CEO: 'Focus op plusmode en cross channel retailing'

MS Mode CEO: 'Focus op plusmode en cross channel retailing'

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Plussize fashion ofwel mode in grotere (dames)maten staat volop in de belangstelling. Onlangs werd voor het eerst een plussize collectie geshowd op de catwalk van New York Fashion Week als onderdeel van het populaire Amerikaanse tv-programma Project Catwalk. En in Groot Brittannië is een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de uitgaven in deze categorie in 2015 zijn opgelopen tot maar liefst 5,4 miljard pond (7,4 miljard euro). Wat eens een niche was in de modeindustrie lijkt zich te ontwikkelen tot de nieuwe norm.

Lagerwij: “We willen de curvy woman van mooie fashion voorzien”

Het Nederlandse MS Mode gooide drie jaar geleden al het roer om. Sinds de overname door Coolcat-eigenaar Roland Kahn heeft de winkelketen zich gespecialiseerd in de grotere damesmaten. “We willen de curvy woman van mooie fashion voorzien,” zegt CEO Machiel Lagerweij. Het bedrijf heeft van die nieuwe focus geen geheim gemaak, maar het ook niet aan de grote klok gehangen. “We communiceren het op de winkelruit, maar we kunnen ons nog wel duidelijker profileren. Het afgelopen jaar hebben we diverse onderzoeken gedaan onder onze doelgroep waaruit dat ook naar voren kwam. Daarom hebben wij dit jaar onze pay off veranderd in ‘Voor je mooiste vormen’. De 'curvy lady' is trots op haar rondingen en ze weet wat ze wil. Aan MS Mode de taak om haar trendy en mooie fashion te bieden die haar mooiste vormen accentueert." Volgens Lagerweij wordt deze pay off al in alle communicatie gebruikt, maar wil het bedrijf in de toekomst nog beter laten zien dat het focust op vrouwen met een maatje meer. "Het is belangrijk dat zij zich met het merk MS Mode kunnen identificeren, daarom hebben wij recent vollere modellen ingezet voor onze wintercampagne en krijgen wij curvy paspoppen in de winkel. Verder wordt de maatboog opgerekt tot en met maat 54 omdat daar veel vraag naar is vanuit de consument,” aldus Lagerweij.

Volgende maand worden de nieuwe voluptueuze paspoppen geïntroduceerd in een groot deel van de bijna vierhonderd winkels in Nederland, Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland en Spanje. De poppen zijn speciaal voor de keten ontwikkeld door Hans Boodt. “We waren op zoek naar vollere poppen met een stoere, vrouwelijke en zelfverzekerde houding,” vertelt marketingmedewerkster Marjolein van den Broek. Kleine versies van de nieuwe paspoppen hebben een ereplaatsje gekregen op de welkomsbalie van het MS Mode hoofdkantoor in Diemen.

De Nederlandse modeketen presenteerde onlangs de nieuwe collectie met een tweedaags evenement en modeshow voor medewerkers en pers. Onder hen niet alleen mensen uit eigen land, maar ook een heel team uit Spanje, Frankrijk, Duitsland en België en een groep van veertig shopmanagers. “Zij zijn het tenslotte die de nieuwe collectie op de winkelvloer combineren en in de paskamer aan de klant presenteren,” legt Lagerweij uit. MS Mode organiseert de evenementen twee keer per jaar. “En dat is super belangrijk voor het bedrijf,” zegt de CEO.

Volgens Lagerweij, die sinds januari van dit jaar bij MS Mode aan het roer staat, presteert het bedrijf momenteel “beter dan de markt”. “We staan er goed voor, maar het kan altijd beter. De afgelopen jaren is de omzet like for like licht gestegen terwijl de markt voor damesmode nog steeds zwaar onder druk staat.” Hij gelooft in de mogelijkheden van de plusmode markt en online. Daarnaast zijn afgelopen jaar de eerste veertig van totaal bijna vierhonderd winkels verbouwd. Nieuwe vloeren, nieuwe wanden, meer licht en ruimte en natuurlijk fijne belichting en goede spiegels in de paskamers. Volgend jaar wordt het aantal te verbouwen filialen omhoog geschroefd. Ondertussen wordt ook de supply chain heringericht zodat het bedrijf sneller kan reageren op de vraag uit de markt.

Pakjes ophalen en retourneren in de winkel, winkelzuilen voor online bestellen en collecties aanbieden via internationale spelers als Wehkamp, Amazon en La Redoute; het zijn de meest recente ontwikkelingen voor MS Mode dat vol inzet cross channel retailing. Het bedrijf verwacht dat over vier jaar 20 tot 30 procent van de totaalomzet online kan worden geboekt. Lees ook: Noor de Bruijn vertrekt bij MS Mode.

Machiel Lagerweij
MS Mode