Nederlandse economie groeit in Q2, ook de modebranche noteert omzetstijging
bezig met laden...
De Nederlandse economie groeit onafgebroken door, dat meldt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van het tweede kwartaal op woensdagochtend. De Nederlandse economie groeide, net zoals de voorgaande drie kwartalen met 0,5 procent. In vergelijking met Q2 2018 is dat een stijging van 2 procent.
De groei is voornamelijk te danken aan het aantal investeringen dat werd gedaan door het bedrijfsleven, meldt het CBS. Deze investeringen groeide met 5,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Maar de Nederlandse consument gaf ook meer geld uit, zij gaven in het tweede kwartaal 1,7 procent meer geld uit in vergelijking met Q2 2018. “Nederlanders gaven vooral meer uit aan duurzame producten, zoals bijvoorbeeld kleding”, vertelt Van Mulligen.
Krappe arbeidsmarkt
Het CBS spreekt van krapte op de arbeidsmarkt. “Het afgelopen kwartaal kwamen er 40.000 banen bij in vergelijking met het kwartaal daarvoor. Het aantal mensen dat werkt zoekt is weer gedaald”, aldus Van Mulligen. “De toegenomen werkgelegenheid betaalt zich uit in vaste banen. Het aantal banen is in een jaar tijd met 200.000 toegenomen, en dat betreft bijna allemaal banen met een vaste aanstelling. Dit is een illustratie dat de arbeidsmarkt in Nederland bijzonder krap aan het worden is. Voor iedere 100 werklozen in Nederland zijn er nu 93 openstaande vacatures.”
Modebranche Q2: omzetgroei online, omzetdaling offline
De omzetgroei in de kleding- en schoenenbranche was, net zoals in 2018, online te vinden. Dat blijkt uit de cijfers van de modemonitor van retail brancheorganisatie INretail in samenwerking met GfK FashionScan. De online verkoop zag in het tweede kwartaal een omzetplus van 17,1 procent, dit in contrast met de offline verkoop van kleding en schoeisel, dat daalde met 6,8 procent. Branchespecialist mode Edwin Belt in het bericht: “Het is geen nieuws meer dat het online kanaal een sterkere positie inneemt in het omzetaandeel. Echter ziet de consument de combinatie van de twee genoemde kanalen als ideaal. De retailers die de online (media)kanalen op de juiste wijze inzetten om hun klant naar de winkel te trekken (en vice versa) doen goede zaken. Het productaanbod moet wel voorradig of snel te leveren zijn.”
De gezamenlijke omzet van moderetailers bleef in het tweede kwartaal nagenoeg gelijk. De omzet steeg met 0,1 procent ten opzichte Q2 2018. Volgens de aangegeven brancheverwachting is de cumulatieve stand na zes maanden precies 0 procent gebleven.
De cijfers tonen een verschuiving in het koopgedrag, zo meldt INretail in het persbericht. Februari gaf een boost vanwege de nieuwe collecties die heel snel een weg naar de consument vonden. Maar vooral in april en mei, waarin normaliter meer wordt besteed, liet de consument het afweten. Niet alleen in de fysieke winkels, maar via alle kanalen. De omzet groeide in juni weer. Toen werd een omzetgroei van 8,3 procent genoteerd, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Qua artikelgroepen steeg in het tweede kwartaal de verkoop van blazers sterk met 38 procent, nachtkleding met 12,6 procent en T-shirts en polo’s met 10,4 procent. Bij overhemden en blouses daalden de verkoop met 9,4 procent, bij broeken met 4,7 procent en jurken en rokken met 4 procent.
In de verwachting voor 2019, eerder bekendgemaakt door INretail, stelde de brancheorganisatie dat de aandacht op duurzaamheid en online verkoop zou komen te liggen. In het persbericht over Q2 stelt INretail nagenoeg hetzelfde: “Ondernemers die weten mee te veranderen met hun klanten blijven in beeld. Ook omdat consumenten een flink percentage van hun besteedbare inkomen aan andere zaken besteden, het leven duur vinden en mensen vaker bewust kopen.”
Foto:Pxhere