“Een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam,” aldus Jan Meerman, algemeen directeur van INretail in een persbericht over de verwachting voor 2019. De omzet in de modebranche blijft naar verwachting gelijk terwijl in de schoenenbranche een lichte daling te zien zal zijn.

“De totale omzet groeit nog steeds als je retail breed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde spelers, gedeeld.” Dit beïnvloedt de verwachtingen voor de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche, aldus INretail. De beloofde koopkrachtstijging van 1,6 procent heeft volgens de brancheorganisatie niet direct een effect op de omzet in de verschillende branches in de detailhandel. “Huishoudens merken de economische groei waarover iedereen spreekt nauwelijks, maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.”

Verwachting INretail 2019

INretail benoemt ook de aandacht voor duurzaamheid bij consumenten dat resulteert in een bewuster uitgavenpatroon. Tweedehands producten en abonnementsvormen worden populairder. “Consumenten shoppen nog steeds heel graag, maar de aanschaf van een product is een steeds bewustere afweging.”

“De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk ook 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers. Als je die route kiest dan vraagt dat om een excellente online strategie.” INRetail heeft ook nog een tip mee voor de fysieke winkels. “Andere factoren, zoals geweldig ontwikkelde sociale vaardigheden van verkoopmedewerkers, zijn cruciaal als je met de fysieke winkel het verschil gaat maken.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN