• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Onderzoek: Personeel belangrijkste reden voor fysiek winkelbezoek

Onderzoek: Personeel belangrijkste reden voor fysiek winkelbezoek

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Bezoeken aan fysieke winkels blijven dalen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN Amro onder 1881 consumenten. Eenderde van de ondervraagden (32 procent) geeft aan veel minder fysieke winkels te bezoeken. Ook het aantal consumenten die een sterke voorkeur heeft voor een fysieke winkel in plaats van een online winkel neemt af, de afgelopen drie jaar is dit teruggelopen van 74 procent naar 63 procent.

ABN Amro ziet kansen voor winkels als zij beleving en expertise bieden. Een manier om beleving te bieden is de mogelijkheid om producten uit te proberen, te passen of te testen. Voor consumenten is dit de hoofdreden om een fysieke winkel te bezoeken. Uit het onderzoek blijkt dat personeel essentieel wordt gezien door bezoekers voor de beleving en expertise. “Een goede kennis van de markt en klanten zijn nodig om de juiste keuzes op lokaal niveau te maken. Deskundig personeel wordt door de consument echter als de belangrijkste factor gezien om beleving en expertise in de winkel te brengen,” aldus sector banker retail bij ABN Amro, Henk Hofstede.

Voor een winkelbezoek is gemak een minder belangrijke reden geworden dan enkele jaren terug, zo meldt ABN. Nu wint beleving (experience) het van gemak (effenciency).

Wat heeft een toekomstbestendige winkel nodig?

Uit het onderzoek blijkt dat een fysieke winkel op drie pijlers moet letten. “Retailers moeten keuzes maken om winkels volgens deze strategische pijlers in te richten. Door te kiezen schep je als retailer houvast om de winkel doordacht in te richten en de toekomstbestendigheid ervan te vergroten,” aldus het rapport.

  • Experience: Consumenten willen producten passen, aanraken, testen en proberen om overtuigd te raken dat dit het juiste product is. Ook willen zij verrast worden door nieuwe producten door middel van het ontdekken in de winkel en in een winkel entertaint worden en plezier hebben.
  • Expertise: Ze willen advies krijgen om de juiste keuze te maken en verwachten een specialistisch en exclusief assortiment die op specifieke behoeften is afgestemd. Kortom: de juiste producten (een expertise in producten) zijn gewenst.
  • Efficiency: Alhoewel dit punt minder belangrijk is geworden de laatste jaren, gaan consumenten nog steeds naar een fysieke winkel om snel en gemakkelijk producten te kunnen kopen. Consumenten zien vooral het voordeel in de mogelijkheid om producten meteen mee te kunnen nemen.
  • Beeld: Pexels

    ABN AMRO
    Personeel
    Winkelstraat
    Workinfashion