• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Rapport ABN Amro: Consumenten kopen bewuster en passen koopgedrag aan

Rapport ABN Amro: Consumenten kopen bewuster en passen koopgedrag aan

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

"Nederlandse consumenten kopen bewuster en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten,” zo meldt het nieuwste rapport van ABN Amro. Zo geeft 74 procent van de ondervraagden aan het koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen.

In het rapport Refurbishment in Retail werd navraag gedaan naar tweedehands, duurzaamheid, refurbishment en het huren van producten onder consumenten. Uit het onderzoek van Q&A in samenwerking met ABN Amro onder ruim 1.400 respondenten komen opvallende punten naar voren.

Zo geeft 54 procent van de consumenten aan open te staan voor duurzame producten en zelfs 12 procent meer te willen betalen voor deze items. Voor tweedehands items staat tweederde van de respondenten open. Wel verwacht de consument dat de prijs van tweedehands, gerecyclede of refurbished (vernieuwde en geupdate) items tussen de 25 en 45 procent lager ligt dan een nieuw item.

“De trend om bewuster te consumeren houdt de komende jaren aan,” aldus Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro. “Hierbij rekenen consumenten op prijsvoordeel bij circulaire producten terwijl duurzame producten juist duurder mogen zijn. Retailers staan voor de uitdaging om glashelder te communiceren over het product en hoe de prijs is opgebouwd. 60 procent van de jongeren zegt bewust te kopen en het eigen koopgedrag, (deels) te willen veranderen.”

ABN Amro: 54 procent van consumenten staat open voor duurzame producten

De motivatie om circulaire producten te kiezen verschilt per categorie. Duurzame items worden vooral aangeschaft of gebruikt vanwege milieuoverwegingen, terwijl tweedehands en refurbished items voornamelijk gekozen worden vanwege een prijsvoordeel. Uiteindelijk blijkt 19 procent van de ondervraagden op de hoogte van de gevolgen van consumptie op het klimaat en milieu en wil hun gedrag daar volledig op aanpassen. Meer dan de helft, zo’n 58 procent, geeft aan bewust te zijn van de gevolgen en hun consumptiegedrag gedeeltelijk aan te passen. De grootste groep met een bewustzijn, maar geen gedragsverandering zijn de jongeren tussen de 18 en 29 jaar.

Wat betreft duurzaamheid in de mode geeft 56 procent van de ondervraagden dit belangrijk te vinden. In de retail blijkt 49 procent van de consumenten enthousiast over het kort huren van producten als alternatief voor kopen. De laatste tijd verschijnen steeds meer bedrijven waar sprake is van een abonnementsservice zoals bijvoorbeeld Hulaaloop, een abonnement voor kinderkleding. Toch blijkt het modesegment voor 10 procent van de respondenten maar een goed vlak om items te huren. Echter moet hierbij wel de kanttekening worden gemaakt dat in het onderzoek minstens gaat om een huurperiode van minimaal een jaar. Bij dergelijke abonnementservices zoals Hulaaloop of Lena de Kledingbibliotheek is de huurperiode een stuk korter.

Volgens het rapport is uiteindelijk heldere communicatie met klanten en de waarborging van kwaliteit het belangrijkste als het aankomt op tweedehands, huren, duurzame of gerefurbished items. “Bedenk wel: circulaire producten en diensten gaan ten koste van uw traditionele, lineaire verdienmodel, waarin alles om nieuwverkoop draait.”

Beeld: Pexels

ABN AMRO
Circulariteit
Duurzaam
Tweedehands