• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hulaaloop wil kinderkleding duurzamer maken met abonnementsservice

Hulaaloop wil kinderkleding duurzamer maken met abonnementsservice

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

”Het ontstond eigenlijk uit eigen behoefte,” vertelt Puck Middelkoop, mede-oprichter van abonnementservice Hulaaloop dat zich richt op kinderkleding. Middelkoop en zakenpartner, tevens goede vriendin, Emma Zee merkten dat de kinderkleding zich maar op bleef stapelen toen ze beide twee jaar geleden een dochter verwelkomden. Dat moet makkelijker, goedkoper en duurzamer kunnen, dachten de twee. FashionUnited sprak Puck Middelkoop over het concept.

”Ik merkte vooral dat ik moe werd van elke keer de kast sorteren,” vertelt Middelkoop. “Er zijn betere manieren om je tijd te besteden. Ik kreeg ook veel kleding doorgespeeld van familie of vrienden, maar dat is niet altijd je smaak. In het begin denk je ook nog: kom maar door, maar dan krijg je soms een korte broek of een rokje in maat 50 terwijl jouw kleintje net de winter in gaat.” Het resultaat: bergen en bergen aan kinderkleding.

Hulaaloop moet voor deze bergen aan kleding een oplossing bieden. Het bedrijf biedt abonnementen aan vanaf één outfit bestaande uit drie kledingstukken die verder aangevuld kunnen worden met meerdere outfits. Per maand wordt een vastgezet bedrag betaald voor een abonnement die maandelijks opgezegd kan worden. Groeit het kind uit de geselecteerde maat, dan kunnen ouders de kleding terugsturen. Wanneer de kleding goed en wel is ontvangen bij Hulaaloop, wordt een nieuw pakket met outfits in de juiste maat weer opgestuurd.

“Mensen vinden het lastig om iets met een vlekje terug te sturen, maar we weten: dat gebeurt nu eenmaal met kinderen.” Een leven zonder vlekken is als kind onmogelijk ‘en daar doen we dan ook niet zo moeilijk over’, zo vertelt Middelkoop. Wel vragen ze ouders de kleding met vlekken te laten weken in een sopje voordat het in de wasmachine gaat en geven ze wastips als ouders dat willen. Mocht een vlek er echt niet uit gaan, dan krijgen de ouders drie vlekken ‘gratis’. Komt er een vierde of vijfde vlek bij, dan wordt er 10 procent van de verkoopprijs gerekend. De items die teruggestuurd worden, worden gereinigd en beoordeeld of ze nog een ronde mee kunnen waarna ze mogelijk weer naar een andere familie worden verstuurd.

Hulaaloop: het duurzame concept voor kinderkleding

In een abonnement zitten 2, 4 of 6 outfits die worden samengesteld door personal shoppers Middelkoop en Zee en op basis van feedback van klanten. Kleding in de pakketten is van Imps & Elfs, Icecream Bandits, Tapete en Little Label, merken met goede kwaliteit en duurzame kleding, aldus Middelkoop. “De outfits zijn ook een beetje op basis van wat we zelf leuk vinden,” lacht Middelkoop. “Iemand gaf laatst aan dat een vestje makkelijk is als je nog een kindje hebt dat in de maxicosi meegaat. Dat gaat gemakkelijk aan en uit.” Middelkoop benadrukt dat feedback van de gebruikers en merken altijd welkom is. Op dit moment is Hulaaloop niet bezig met het aansluiten van nieuwe merken, maar staat daar ‘zeker voor open’ mits de merken binnen de filosofie van het bedrijf passen. Het duurzame aspect is dan ook zeker van belang voor Middelkoop en Zee. “De kledingindustrie is de op één na meest vervuilende industrie van de wereld. Hulaaloop heeft ervoor gekozen niet nog een kledingmerk te starten, maar het hergebruik van bestaande kledingmerken te stimuleren door het in te zetten bij meerdere families. “Hierdoor dragen wij een steentje bij aan het milieu”

“Moeders zijn blij dat ze niet meer hoeven na te denken, omdat wij al outfits leveren.” Ook voor vaders lijkt het een uitkomst. “Van een vader hoorde we bijvoorbeeld dat hij blij was omdat hij nu zeker wist dat de kleding bij elkaar paste,” lacht Middelkoop. Op dit moment bereikt Hulaaloop vooral mensen met een duurzame levensstijl, maar het uitbreiden van de doelgroep staat hoog op de agenda voor de ondernemers. “We willen ook de ouders aanspreken die vooral de praktische voordelen ervan inzien en dat het in feite goedkoper is.” Het is namelijk niet alleen duurzamer om kleding te delen, maar ook betalen ouders minder geld per item. “Een truitje kost al snel 35 euro, nu betalen ouders nog geen 18 euro per outfit.”

Met hun abonnementsservice zet Hulaaloop duurzaamheid in de kindermode in een ander licht. Kleding delen deden veel mensen al door items door te geven aan familie, maar Middelkoop en Zee hebben er werkelijk een bedrijf rond gebouwd. Hulaaloop hoopt de komende tijd meer reikwijdte te verkrijgen, maar voor nu focussen de ondernemers vooral op het aanscherpen van het concept. “Voor alle ouders die wel merkkleding willen, maar makkelijker, duurzamer en goedkoper uit willen zijn.”

Beeld: Hulaaloop

Hulaaloop
Kindermode