In de mode: Leasemodellen, (online) abonnementen en verhuurdiensten
bezig met laden...
Retail moet zich voorbereiden op een transitie van verkopen naar serviceverlener en invuller van behoeften. Gedreven vanuit economische, maatschappelijk en praktische motieven staan steeds meer consumenten open voor betalen voor gebruik in plaats van bezit, zo staat in het rapport Retail richting 2030: Retail Rules, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd in opdracht van INretail door adviesbureau Q&A. “Netflix en Spotify worden toegepast op retail. Bezit van het product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Autoleasecontracten, het huren van ski's of een abonnement op Spotify zijn bekende voorbeelden,” aldus het rapport. Volgens ABN Amro is 49 procent van de consumenten enthousiast over het kort huren van producten als alternatief voor kopen.
Een aantal voorbeelden uit de modebranche: Businessmodellen die het concept bezit/eigendom herbekijken.
Betalen voor gebruik in plaats van bezit
Lease ... a Jeans, a Suit, the Look ."Dit is de toekomst," zei Mud Jeans’ Bert van Son vijf jaar geleden tijdens de lancering van Lease a Jeans. "Bezit wordt minder belangrijk voor mensen. Consumenten willen wel toegang tot bepaalde producten of diensten wanneer ze die nodig hebben, maar steeds vaker worden die dan gehuurd of geleend in plaats van gekocht. Delen is niet alleen goedkoper, maar ook duurzamer," aldus Son in 2013. In de afgelopen vijf jaar heeft het merk ongeveer 8.000 Mud Jeans leasers gehad. Een Mud Jeans leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 7,50 euro per maand gedurende een jaar. Aan het einde van het jaar kan de klant zijn broek bijhouden of inruilen voor een nieuw paar. Mud Jeans hergebruikt de grondstoffen. “In elke broekzak van een nieuwe jeans zit een retourovereenkomst, waarbij de klant belooft de jeans nooit weg te zullen gooien als vuilnis, maar altijd als katoen zal blijven zien. Op die manier krijgen we ook alle verkochte broeken bij ons terug om te shredden en vervolgens te gebruiken voor het maken van nieuwe Mud Jeans,” aldus een woordvoerder.
Uit het archief, januari 2013: Leaseovereenkomst voor spijkerbroeken
Een jaar na de lancering van Lease a Jeans kwam Dutch Spirit met 'Lease a Suit' . In 2015 lanceerde het Zweedse kledingmerk Filippa K met Lease the Look ; een aantal van de catwalklooks van de lente- en zomercollectie voor 2016 werd een dag na de presentatie beschikbaar gesteld voor huur via de website.
Vooral in de Verenigde Staten lijken kledinghuur-abonnementen booming, met bedrijven als LeTote en Rent the Runway. Volgens CEO en oprichter van Rent the Runway geeft het abonnementsmodel klanten toegang tot ‘een bibliotheek designermode’, en omschrijft hij het in een interview met The Guardian als ‘een kledingkast in de cloud’.
Er zijn ook vergelijkbare services voor kinderkleding. Puck Middelkoop en Emma Zee merkten dat de kinderkleding zich maar op bleef stapelen toen ze beided twee jaar geleden een dochter kregen. Dat moet makkelijker, goedkoper en duurzamer kunnen, dachten zij. Hun bedrijf, Hulaaloop, biedt abonnementen aan vanaf één outfit bestaande uit drie kledingstukken die verder aangevuld kunnen worden met meerdere outfits voor 17,50 per maand. Groeit het kind uit de geselecteerde maat, dan kunnen ouders de kleding terugsturen.
Uit het archief, 2017. Interview Hulaaloop: “Het ontstond eigenlijk uit eigen behoefte.”
Vergelijkbare Belgische spelers zijn Tale Me en ‘online kledingbib voor kinderen’ Happy Kiddo.
Lena is een mengvorm van een bibliotheek en een damesmodewinkel. Klanten kunnen ook een leenabonnement afsluiten voor hun kleding, eenmalig een kledingstuk lenen, of tot (definitieve) aanschaf overgaan als ze de geleende kleren toch willen houden. Lena ging eind 2014 van start aan de Westerstraat in Amsterdam, inmiddels telt de kledingbibliotheek driehonderd abonnees, vertelde medeoprichter Suzanne Smulders in december aan het Algemeen Dagblad. Een abonnement kost 25, 40 of 50 euro per maand. Klanten mogen tot de limiet van hun abonnement kleding lenen, maar wel de hele maand onbeperkt langskomen om te wisselen. Zij kunnen terecht bij ruilpunten, bij conceptstores en restaurants in Amsterdam, en locaties in Eindhoven en Utrecht.
Nederland heeft nog een bieb: De Kledingbibliotheek, in 2014 opgericht in Utrecht. Volgens Close the Loop zijn vergelijkbare initiatieven opgedoken in Parijs, Malmö en Berlijn. De eerste Belgische bibliotheek Les ReBelles d'Anvers opende in 2016 een tijdelijke winkel.
Uit het archief, 2015: Lenen is het nieuwe kopen. Twee kledingbiebs geopend: 'Consumenten zijn toe aan deeleconomie'
Een ander businessmodel die het concept bezit/eigendom herbekijkt is United Wardrobe. Het mode-alternatief voor Marktplaats werd opgericht in 2013, door de toenmalige studenten bedrijfs- en communicatiewetenschappen, Thijs Verheul en vrienden Joep Dohmen en Sjuul Verden. Consumenten kunnen via de site mode-items en accessoires verkopen waar ze op uitgekeken zijn. Dat varieert van een designertas tot een zomerjurk van H&M. De kledingverkoopsite heeft inmiddels 1,1 miljoen gebruikers en is ook in België, Duitsland en Frankrijk actief. United Wardrobe verdient 10 procent per transactie. In november 2017 haalde United Wardrobe een investering van 1 miljoen euro op. Het bedrijf gaat het kapitaal inzetten voor schaalvergroting in Europa en professionalisering van de organisatie.
Foto’s: Mud Jeans, Hulaaloop & Lena.