Twee kledingbiebs geopend: 'Consumenten zijn toe aan deeleconomie'

Lenen is het nieuwe kopen. In Amsterdam en Utrecht kwamen ondernemers op hetzelfde idee: namelijk om een kledingbibliotheek te openen. FashionUnited.nl sprak met Elisa Jansen van Lena the fashion library in Amsterdam en Maud Bloemberg van de Kledingbibliotheek in Utrecht. Jansen: "Als ik vertel over Lena the fashion library reageren mensen altijd verbaasd: 'Dat dit nog niet bestond'."

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Jansen: "Drie jaar geleden maakte ik met mijn zussen Angela en Diana een roadtrip door Frankrijk. Samen runnen we nu zes jaar een vintage winkel en webshop, genaamd Doortje Vintage, in Eindhoven. We waren dus altijd al bezig met duurzaamheid en recyclen. In de auto hadden we het erover dat het zo zonde is dat veel vrouwen zoveel kleren hebben en slechts een klein deel dragen. Echt fast fashion: je wordt als consument snel verleid om een niet-duur item te kopen, je draagt het één of twee keer en dan ligt het in je kast.
Bloemberg: "Eén van mijn vriendinnen was bezig met een onderzoek over leegstand in Utrecht. Ze was als kunstmanager al vaker in aanraking gekomen met de modebranche. En zelf geloof ik heel erg in een deeleconomie. Het wordt steeds minder belangrijk om spullen te hebben, terwijl ervaringen wel belangrijker worden voor consumenten. We hadden het over winkels en dat het best gek is dat een bibliotheek voor kleding nog niet bestond."

Twee kledingbiebs geopend: 'Consumenten zijn toe aan deeleconomie'

Hoe zijn jullie vervolgens aan de slag gegaan?
Jansen: "Een jaar geleden hebben we een vierde partner, Suzanne, aangetrokken en zijn we ervoor gegaan. We hebben een businessplan geschreven en zijn vervolgens een jaar non-stop bezig geweest met het concept. In onze winkel in Eindhoven hebben we de bieb eerst getest. Dat was fijn, zo konden we zien hoe lang vrouwen een item willen lenen en hoe vaak ze terugkomen."
Bloemberg: "In maart vorig jaar kregen we het idee. Toen hebben we het uitgewerkt en gekeken of het financieel haalbaar is. Een maand later besloten we het gewoon te doen en zijn we begonnen met een website."

Hoe werkt de bieb?
Jansen: "Je moet eerst member worden, vervolgens krijg je een biebpasje. Je kunt kiezen voor een strippenkaart of voor een abonnement. Het goedkoopste abonnement is 19,95 euro per maand, daarvoor kun je voor 100 punten lenen. Een winterjas is bijvoorbeeld 100 punten en een top 25. Je mag in totaal voor 100 punten thuis hebben en zo vaak ruilen als je wilt."
Bloemberg: "Ook bij ons krijg je een biebpasje. Je kunt trouwens ook online de collectie bekijken en vast reserveren wat je wilt lenen. Wij hangen het dan in een kast die we daar speciaal voor hebben gekocht."

Twee kledingbiebs geopend: 'Consumenten zijn toe aan deeleconomie'

Hoe lang kun je de kledingstukken lenen?
Jansen: "Er is geen maximale leentermijn als je een abonnement hebt."
Bloemberg: "Wij hebben wel maximale leentermijn, van vier weken. Daarna kun je het eventueel nog verlengen met twee weken. Dat is bewust zo, want we willen - net als een bibliotheek voor boeken - een ontmoetingsplek zijn. We hebben daarom ook een koffiebar en een tafel waar ontwerpers aan werken op hun naaimachine."

En dan moet je de kleding gewassen en gestreken terugbrengen?
Jansen: "Dat was eerst niet het plan, maar mensen vonden het toch een beetje raar om hun vieze was in te leveren. Dus nu gaan we het verdelen. Simpele dingen kunnen de leden zelf doen, volgens het wasvoorschrift. Wij zorgen voor de moeilijkere items van bijvoorbeeld zijde."

Hoe komen jullie aan de collecties?
Jansen: "We kopen kleding in, net als een gewone winkel. Bijvoorbeeld bij groothandels voor vintagekleding. We werken verder samen met jonge ontwerpers en hebben een shop-in-shop van Filippa K."
Bloemberg: "Wij kopen geen collecties in. We hebben een deal met Humana. De organisatie heeft ons flink wat kilo's kleding gedoneerd. Zo'n dertig jonge ontwerpers maken daar weer nieuwe stukken van. Ontwerpers kunnen ook hun eigen collecties bij ons aanbieden. Als hun stukken worden uitgeleend, krijgen ze een deel van de winst."

Wat voor stijl hebben de collecties?
Jansen: "Het is een mix van tijdloze items - Filippa K heeft bijvoorbeeld mooie stukken - en unieke vintage kledingstukken. Verder moeten we net als een gewone winkel natuurlijk zorgen dat we diverse maten inkopen. Omdat iedereen zich eerst moet registereren voor een biebpasje, weten we wel meteen naar welke maten veel vraag is."
Bloemberg: "Het verschilt. We hebben nieuwe stukken van merken en ontwerpers, maar ook vintage items en kledingstukken die speciaal voor ons zijn vermaakt. We richten ons voorlopig wel alleen op dameskleding. Al hebben we honderdduizend plannen, voor accessoires, mannenmode, tassen, zwangerschapsmode, kinderkleding, noem maar op. Goed, we gaan eerst nuchter kijken hoe het gaat."

Wat vinden jullie van elkaar?
Jansen: "Super leuk dat er nog een kledingbibliotheek is. Ik denk dat het alleen maar goed is voor ons, want dan wennen consumenten aan het idee dat kleding lenen normaal is. We zijn geen concurrenten want we zitten natuurlijk in andere steden. Al is het uiteindelijk wel onze bedoeling om in alle wereldsteden een bieb te hebben. Dan hoef je geen koffer mee te zeulen, maar neem je gewoon je biebpasje mee op reis."
Bloemberg: "Het zou inderdaad ideaal zijn als er in elke stad een kledingbieb was. Ik denk dat de tijd er rijp voor is. Mensen zijn toe aan de deeleconomie."

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN