• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ABN Amro: ‘We verwachten opnieuw een jaar van groei in retail’

ABN Amro: ‘We verwachten opnieuw een jaar van groei in retail’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ondanks een opnieuw dalend consumentenvertrouwen in december, wordt ook in 2019 en 2020 een positieve ontwikkeling verwacht van de Nederlandse detailhandelssector. ABN Amro gaat voor beide jaren uit van een groei van 2 procent. Dit komt echter wel neer op een vertraging ten opzichte van de groei in 2018, meldt de bank in zijn Stand van de Retail-rapport dat vanochtend is gepubliceerd.

Het consumentenvertrouwen daalde in december voor de vijfde maand op rij, als gevolg van zowel economische als financiële omstandigheden. ABN Amro noemt daarbij onder andere de Brexit en het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten. Het consumentenvertrouwen ligt volgens de bank nog wel boven het langjarig gemiddelde.

Kledingwinkels ervaren overlast door weersomstandigheden

In de maanden tot en met oktober nam het verkoopvolume in het gehele detailhandel met 3 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En dat terwijl het consumentengedrag steeds complexer wordt, aldus ABN Amro. “De consument is in de loop van de jaren kritischer geworden en heeft meer macht gekregen. De consument maakt via het internet eerst een vergelijking tussen producten alvorens naar de winkel te gaan, en soms vind die laatste stap niet plaats,” schrijft de bank, eraan toevoegend: “Bovendien hebben de winkeliers te maken met forse concurrentie.”

De kledingbranche realiseerde in de maanden tot en met oktober een stijging van 2,1 procent van het verkoopvolume. De omzet van de branche was in september 3 procent lager dan in september 2017. Volgens ABN Amro speelden de weersomstandigheden hierbij een grote rol. “Winterkleding wordt bij hoge temperaturen nog niet of nauwelijks verkocht.” De online retailsector groeide in de eerste tien maanden van 2018 met 18,3 procent. Echter, deze trend is ook een uitdaging voor detailhandelaars. “Het blijkt niet eenvoudig om winst te maken uit die online omzet,” aldus ABN Amro.

Het aantal faillissementen in de detailhandel laat al enkele jaren een wisselend beeld zien en steeg met 2 procent in de maanden tot en met november. In totaal gingen 341 ondernemingen failliet. De kledingsector moest in het afgelopen jaar afscheid nemen van enkele bedrijven, waaronder Men at Work, Stroke Amsterdam en Granny’s Finest. ABN Amro rekent voor komend jaar op een stijging van het aantal faillissementen. De werkloosheid daalde echter, in november met 3,5 procent. Het aantal openstaande vacatures in de gehele detailhandelsector blijft stijgen. In het laatste kwartaal van 2018 zag 16 procent van de winkeliers een personeelstekort als hinder, aldus de bank.

Beeld: FashionUnited

ABN AMRO
Detailhandel