• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Positiviteit over Nederlandse economie, ook detailhandel komt mee

Positiviteit over Nederlandse economie, ook detailhandel komt mee

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het consumentenvertrouwen is onveranderd positief gebleven het afgelopen kwartaal, zo luidt het tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van de binnenlandse economie door het Centraal Bureau van de Statistiek. ‘Onveranderd positief’ is ook van toepassing op de Nederlandse economie in het geheel, zo blijkt. Ten opzichte van het eerste kwartaal van het huidige jaar, liet de economie een groei van 0,7 procent te zien. In vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar is de economie er zelfs 2,9 procent op vooruit gegaan. Voornaamste redenen achter deze groei? De buitenlandse handel en de investeringen die gedaan zijn, aldus hoofdeconoom van het CBS, Peter Hein Mulligen tijdens de presentatie.

De groei van de Nederlandse economie het afgelopen kwartaal streeft die van Europese concurrenten voorbij. Nederland komt met het percentage van 0,7 uit boven Duitsland (0,5), Groot-Brittannië (0,4), België (0,3) en Frankrijk (0,2). Echter heeft de economie nog wel wat in te halen om Duitsland en Groot-Brittannië als economie in zijn geheel voorbij te streven, zo blijkt uit de gepresenteerde cijfers.

Ook detailhandel profiteert van positiviteit Nederlandse economie

Dat het goed gaat met de Nederlandse economie is terug te zien in het recordaantal vacatures, aldus het CBS. “Het is het zevende kwartaal op een rij dat er 50.000 vacatures of meer per kwartaal bij komen.” Het is een teken van economisch herstel, aldus de hoofdeconoom. Bij economisch herstel wordt het extra werk eerst opgevuld door mensen die al in dienst zijn, waarna uitzendkrachten ingezet worden. Vervolgens worden er vacatures uitgezet en zelfs ook meer vaste contracten aangeboden, iets dat nu ook het geval is, aldus Van Mulligen tijdens de presentatie. De positiviteit op de Nederlandse arbeidsmarkt zal ook een positief effect hebben op het consumentenvertrouwen en de consumptie, aldus Van Mulligen tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited. “Wie een baan heeft en daardoor meer zekerheid heeft, kan meer gaan uitgeven.” Deze ontwikkeling is al enkele jaren bezig. De meeste vacatures zijn er afgelopen kwartaal bijgekomen in de handel, zo’n 4.000, maar verder gespecificeerd op sectoren wordt dit niet. “De arbeidsmarkt is bijna net zo krap als voor de crisis, er worden ook steeds meer vaste contracten aangeboden om toch personeel aan zich te binden. De krapte is alleen niet terug te zien op de loonstrookjes,” aldus de hoofdeconoom.

Consumentenvertrouwen en berichten over Nederlandse economie ‘onveranderd positief’

De groei in de Nederlandse economie is ook terug te zien in de consumptie van de huishoudens. Deze viel weliswaar iets lager uit dan het vorige kwartaal, maar valt met 2,2 procent nog steeds ruim boven het gemiddelde van 2 procent. “Het economisch beeld is opgelopen, wel minder hard dan vorige kwartalen, maar het is nog steeds verbeterd,” aldus Van Mulligen. Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 op een hoog niveau. “Het gaat beter dan de trend van de afgelopen jaren. De nabije toekomst ziet er goed uit.” Consumenten besteden vooral meer aan auto’s, elektrische apparaten en diensten.

In de berichtgeving van het CBS wordt de detailhandel niet specifiek genoemd, maar bij navraag meldt Van Mulligen telefonisch dat het nog steeds goed gaat in de sector. De detailhandel beleefde goede maanden in het tweede kwartaal, vooral de eerste maand, april, was een uitschieter, aldus Van Mulligen telefonisch tegen FashionUnited. “Het was een groei van bijna 6 procent en dat zien we niet vaak in de detailhandel.” Ook de maanden mei en juni leverden positieve resultaten. Waar het mooie weer bij kleding en schoenenretailers incidenteel kan zorgen dat de consumenten een bezoek aan de winkels uitstelt, trekt dit na een langere periode van mooi weer wel weer bij, aldus Van Mulligen. “Je ziet dan vaak dat het de maand daarna weer bijtrekt. Als je nieuwe kleren nodig hebt, kun je dat niet uit blijven stellen. Wel vermeldt Van Mulligen tijdens een telefonisch gesprek dat de groei voornamelijk online te zien is. Uit cijfers van Inretail die twee weken geleden bekend werden gemaakt, blijkt dat de modebranche een omzetplus van 2,6 procent noteerde in het tweede kwartaal en bij schoenenretailers dit neerkwam op 7,5 procent.

Ook voor het huidige kwartaal verwacht Van Mulligen positieve berichten. “Bij het CBS voorspellen we in principe niet, we kijken naar de cijfers van de afgelopen tijd,” aldus de hoofdeconoom. “Maar het hoge consumentenvertrouwen en de goede geluiden uit de arbeidsmarkt, betekent wel dat we een goed kwartaal voor de detailhandel mogen verwachten.”

Beeld: Fashionunited

CBS
Centraal Bureau voor de Statistiek
Detailhandel
Economie
kwartaalcijfers
Nederlandse economie