• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nepmerkkleding en accesoires steeds vaker verkocht via Instagram

Nepmerkkleding en accesoires steeds vaker verkocht via Instagram

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Instagram wordt steeds vaker gebruikt als verkoopkanaal van (luxe) nepmerkkleding en accessoires. Dat zeggen de FIOD, merkrechtenbureaus en de douane tegen de NOS, zo meldt de Nederlandse publieke omroep vanochtend.

De NOS meldt dat merkrechtenbureaus een verschuiving zien van veilingplatforms, zoals Marktplaats en eBay naar social media-platforms. Het is voor de opsporingsdiensten moeilijker om handelaren achter de accounts op te sporen, legt Gera van Weenum, woordvoerder van de douane, uit aan NOS.

Instagram heeft in 2018 meer dan 2000 accounts verwijderd. Ronald Brohm, directeur van React, stelt tegenover NOS dat dit slechts 'een topje van de ijsberg' is. React, een organisatie die merken bijstaat in de strijd tegen nepartikelen, heeft vijftig mensen die fulltime op zoek zijn naar deze accounts, die ze vervolgens rapporteren bij Instagram.

Veel nepmerkartikelen worden verkocht aan jongeren tussen de 12 en 25 jaar. De verkopers zelf zijn vaak ook jong, zo schrijft NOS. Bekijk de video 'de waarheid over merkkleding' van NOS Stories:

Hoeveel kleding wordt er nu eigenlijk onderschept? Volgens NOS onderschepte de Belastingdienst in 2017 in totaal bijna 75.000 namaakkleren, schoenen en accessoires, met een waarde van meer dan 6 miljoen euro.

Wie namaakartikelen verkoopt, riskeert een boete die kan oplopen tot 25.000 euro en een gevangenisstraf tot vier jaar, zo meldt de omroep. In 2018 werd een Nederlands meisje aangeklaagd door Chanel voor het verkopen van namaak tassen via Marktplaats. De studente werd een boete van 50 euro per verkochte neptas opgelegd, wat neerkwam op een schadevergoeding van 10.000 euro, zo meldde RTL nieuws in januari 2018.

Video: NOS Stories

FIOD
Instagram
malafide
Namaak
namaakspullen
nepmerkkleding
nepproducten