Nike FY18: terugkeer Noord-Amerikaanse markt zorgt voor 6 procent groei
bezig met laden...
Nike, Inc. heeft zijn vierde kwartaal en tevens jaarcijfers gepubliceerd. Het sportmodebedrijf noteerde in het vierde kwartaal van boekjaar 2018, eindigend op 31 mei een omzetgroei van 13 procent naar 9,8 miljard dollar (8,4 miljard euro). De jaaromzet steeg met 6 procent naar 36,4 miljard dollar (31,3 miljard euro). De totale groei werd volgens het rapport gedreven door een omzetgroei in de internationale markten, de terugkeer van de groei in de regio Noord-Amerika en door Nike Direct.
De inkomsten voor de Nike-merken in het vierde kwartaal kwamen uit op 9,3 miljard dollar (7,9 miljard euro), een stijging van 9 procent op een valuta-neutrale basis. De opbrengsten van Converse bedroeg 512 miljoen dollar (439 miljoen euro), een daling van 14 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Volgens Nike compenseerde de groei in de regio Azië de daling van Converse in alle overige regio’s.
Het nettoresultaat steeg in het vierde kwartaal met 13 procent tot 1,1 miljard dollar (0,9 miljard euro). Volgens het rapport is de stijging een gevolg van sterke wereldwijde omzetgroei, bruto marge-uitbreiding en een lager belastingtarief, die gedeeltelijk werden gecompenseerd door hogere verkoop- en administratieve kosten.
Nike, Inc resultaten boekjaar 2018
De jaarinkomsten voor Converse bedroeg 1,9 miljard dollar (1,6 miljard euro), een daling van 11 procent.
De verkoop van Nike aan wholesale-klanten steeg met 2 procent. De omzet van Nike Direct steeg met 12 procent naar 10,4 miljard dollar (8,9 miljard dollar). Volgens het rapport komt dit onder andere door de online omzetten, door huidige winkels die gemiddelde 4 procent meer omzetten en door het toevoegen van nieuwe winkels.
Beeld: Nike Facebook