Nordstrom schrapt Michael Kors uit schappen

De populariteit van Michael Kors is tanende, met name in de Amerikaanse thuismarkt. Bijna de helft van alle filialen van de Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom heeft de tassenlijn Michael van het merk uit de schappen verwijderd. Dat meldt MarketWatch.

Volgens de Amerikaanse bank Wedbush hebben 112 vestigingen de verkoop van de tassen gestaakt en de lijn laten vallen. Nog vijf winkels zijn in de komende weken van plan het merk te schrappen. Volgens Wedbush analisten zouden meerdere filialen het merk laten vallen als gevolg van verminderde vraag. Ook schreven zij dat Michael Kors het merk was met de meeste geretourneerde tassen door slecht vakmanschap.

De onverkochte tassen sturen de Nordstrom filialen terug, of door naar andere filialen of naar de discount Nordstrom Rack winkel, aldus Wedbush.

In Noord-Amerika kampt Nordstrom ook met de prijzenoorlog die het met warenhuis Macy’s voert over Michael Kors en het gebrek aan productonderscheid tussen het assortiment in de eigen winkels en via de groothandel, aldus Wedbush.

Niet langer exclusief

Het merk ziet zijn populariteit, ondanks aanhoudende omzet- en winstgroei in het derde kwartaal van het lopende boekjaar, teruglopen in Noord-Amerika. De exclusiviteit die het merk lange tijd genoot is voorbij. Al in 2015 werd een overproductie gesignaleerd en analisten begonnen zich zorgen te maken over de toekomst van het merk.

Vorig jaar werd duidelijk dat Michael Kors, ondanks een voorraadoverschot en een verminderde kasliquiditeit, even hard bleef uitbreiden. In Noord-Amerika steeg de omzet in het derde kwartaal echter met slechts 0,4 procent, terwijl deze in Europa nog met 14,3 procent toenam.

Volgens Wedbush zijn sommige Nordstrom winkels zelfs van plan de exclusievere Michael Kors Collection tassen uit het assortiment te verwijderen. Zeven van de 36 winkels die het merk voeren zullen de verkoop staken. Een aantal van deze winkels zal Michael Kors vervangen met tassen van Kate Spade en Coach.

”Hoewel deze beslissing enigszins gevolgen zal hebben voor de omzet van Michel Kors, vinden wij dat de onderliggende boodschap hiervan is dat de merkwaarde tanende is en dat het moeilijk zal zijn voor Michael Kors om zijn luxe imago te bewaren zonder Nordstrom,” aldus Wedbush.

Aandelen van het Michael Kors zijn in het afgelopen jaar met ruim 32 procent gekelderd. Het bedrijf publiceert morgen zijn resultaten voor het vierde kwartaal en boekjaar 2016.

Beeld: website Michael Kors

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN