Oilily in kort geding vanwege familieconflict
bezig met laden...
Het ziet er even niet zo rooskleurig uit voor het anders zo kleurrijke Nederlandse modehuis Oilily. Het ruim vijftig jaar oude mode- en lifestylemerk heeft te maken met een intern familieconflict. De twee partijen stonden gisteren tegenover elkaar in de rechtbank van Alkmaar in een kort geding. Dat schrijft de Volkskrant.
De eisers Sophie van Olsthoorn en Gijs de Kogel, de dochter en schoonzoon van Oilily-oprichters Willem en Marieke van Olsthoorn, spanden een kort geding aan tegen Oilily, dat wordt vertegenwoordigd door algemeen directeur Stephan van Kruisselberge en zijn advocaat. Van Kruisselberge trad, samen met creatief directeur Henk Gowie, twee jaar geleden toe tot het bedrijf, omdat er na het faillissement in 2009 behoefte was aan een buitenstaander.
Familie Oilily-oprichters en algemeen directeur in conflict
Sinds het overlijden van moeder Marieke in 2013 is er tussen vader en dochter Sophie vanwege een conflict over Willem’s nieuwe vriendin geen contact meer. Ook spreekt Sophie niet meer met haar zus Brecht en haar broer Geert, die tot de aanstelling van Van Kruisselberge algemeen directeur was van Oilily.
Sophie en haar man Gijs waren tot voor kort onderdeel van het management van Oilily, maar werden afgelopen september ontslagen. Bij het ontslaggesprek zouden de emoties hoog opgelopen zijn. “Dit is een groot familiedrama,” laat de advocaat van de eisers weten. De advocaat, waarvan de naam niet bekend is, vordert nu dat haar cliënten mogen terugkeren naar hun werkplek, dat het ontslag ongedaan wordt gemaakt en dat de verhoudingen in het bedrijf terugkeren naar die van twee jaar geleden.
Van Kruisselberge laat aan FashionUnited weten vanwege het persoonlijke karakter van de zaak er nog geen uitspraken over te kunnen doen, benadrukkend dat Oilily “wel verder gaat met het op de markt zetten van het label”.
Algemeen directeur Oilily voorziet verliezen in 2017
Conflicten in de familie spelen al wat langer, zo schrijft de krant. Waar moeder Marieke zich wilde richten op de creativiteit en kwaliteit van het merk, was Willem meer gericht op de commerciële kant en de neiging naar een lage kostprijs. Dit laatste zou Oilily volgens dochter en schoonzoon “in de weg hebben gestaan”. Vorig jaar maakte Van Kruisselberge bekend zo’n 60 procent van de productie in Azië weer naar Europa te hebben gehaald.
Het ging Oilily de afgelopen jaren niet erg voor de wind, zo erkent ook de tegenpartij. Van Kruisselberge voorspelt eind dit jaar uit te komen op een verlies van 800.000 euro en voorziet voor volgend jaar een verlies van een half miljoen euro. Vorig jaar nog maakte Van Kruisselberge bekend een nieuwe weg in te slaan met Oilily en zich meer te richten op de moderne vrouw.
Willem en Marieke Olsthoorn richtten Oilily in 1963 op als kinderkledingmerk. In 2003 werd het Nederlandse modehuis verkocht aan ABN Amro Participaties en investeerder H2 Equity Partners. Nadat het bedrijf in 2009 failliet ging, kreeg de familie Olsthoorn de merknaam in mei van dat jaar weer in handen. Oilily nam in februari 2014 Van Kruisselberge als nieuwe CEO aan en Henk Gowie als creatief directeur. Het merk verkoopt dames- en kinderkleding, accessoires als sjaals en tassen en een home-collectie met onder meer behang, interieurartikelen en stationary. Oilily heeft geen eigen winkels, maar wordt via de webshop en wereldwijd in zo’n 5.000 verkooppunten verkocht.
Uitspraak in de zaak volgt over twee weken.
Beeld: Oilily Facebook