Omzet Gap Inc stijgt voor het eerst sinds lange tijd
bezig met laden...
Het lijkt erop dat modegroep Gap Inc voor het eerst heeft geprofiteerd van haar turnaround plan. De vergelijkbare omzet van het Amerikaanse bedrijf steeg in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar met 2 procent, terwijl de cijfers vorig jaar nog met 5 procent daalden. De netto-omzet bedroeg 3,4 miljard dollar (3 miljard euro).
“We zijn blij met onze positieve omzet- en winstgroei dit kwartaal,” stelt Gap-CEO Art Peck in een persbericht. “We hebben aanzienlijke verbeteringen gezien productkwaliteit en pasvorm en onze toenemende responsieve mogelijkheden stellen ons in staat om beter te reageren op trends en vraag,” aldus Peck.
De omzetgroei bij Gap Inc is met name te danken aan goede resultaten bij het merk Old Navy. Daar kwam de vergelijkbare omzet 8 procent hoger uit, ten opzichte van een daling van 6 procent een jaar geleden. Zowel bij Gap als bij Banana Republic daalde de omzet met 4 procent.
Verder rapporteerde Gap Inc een verwaterde winst per aandeel van 0,36 dollar (0,32 euro), ten opzichte van 0,32 dollar (0,29 euro) in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee ligt de verwachte verwaterde winst per aandeel voor het gehele boekjaar nu tussen de 1,95 dollar (1,75 euro) en 2,05 dollar (1,84 euro). Het bedrijf verwacht daarnaast dat de vergelijkbare omzet in de rest van het jaar licht zal stijgen, terwijl de netto-omzet iets lager zal uitkomen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten.
De modegroep sloot het eerste kwartaal af met 3.652 winkels in vijftig landen wereldwijd. Om kosten te besparen, sloot Gap Inc verschillende zwak presterende filialen in Noord-Amerika en andere regio’s en richtte het zich sterker op de e-commerce activiteiten. Eerder dit jaar sneed het bedrijf ook flink in het werknemersbestand.
Beeld: Banana Republic Facebook