Drie factoren worden door Geox S.p.A aangewezen als de schuldigen achter de omzetdaling in het eerste kwartaal, zo blijkt uit de verslag over de eerst drie maanden van het financiële jaar. Het bedrijf zag de omzet dalen met 11,2 procent naar 264 miljoen euro.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

“De eerste twee factoren hadden een strategische achtergrond en zijn gelinkt aan de beslissing om het winkelnetwerk te rationaliseren en de wintervoorraden te verminderen,” aldus oprichter en voorzitter van Geox, Mario Moretti Polegato, in het verslag. “De derde factor is gerelateerd aan externe invloeden: ongunstige weersomstandigheden in onze grootste markten zorgden voor een verlate start van het lenteseizoen. Zoals ook te zien is in de resultaten van andere spelers op de markt, hebben deze ongewone weersomstandigheden geleid tot een significante daling in bezoekers en verkoop in de monobrand winkels en de afname van het verzenden van orders voor het nieuwe seizoen om aan de behoeftes van onze partners te voldoen.”

Geox S.p.A. behaalde in de groothandel een omzet van 142,9 miljoen euro. In het segment nam de omzet met 9,7 procent af. Bij de eigen winkels van Geox was de daling nog groter, voornamelijk gestuwd door de reductie van het aantal monobrand winkels en het slechte weer, 12,9 procent. In de eigen retail werd een omzet behaald van 121,4 miljoen euro. In de thuismarkt van Geox, Italië, nam de omzet met 16,6 procent af naar 83 miljoen euro. De rest van Europa leverde een omzet van 113,9 miljoen euro in het eerste kwartaal dankzij een daling van 9,7 procent. In Noord-Amerika was de grootste daling te zien, 18,3 procent, naar een bedrag van 11,8 miljoen euro.

Vanwege de resultaten van het eerste kwartaal is Geox S.p.A. voorzichtig met een voorspelling voor het gehele jaar, zo meldt het bedrijf in het verslag. Wel bevestigt het bedrijf de verwachting van een verbetering in het percentage van de bruto winstmarge.