• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Gerry Weber AG ziet omzet dalen in eerste kwartaal

Omzet Gerry Weber AG ziet omzet dalen in eerste kwartaal

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Na een omzetdaling van 2,2 procent in het afgelopen boekjaar, blijkt in het nieuwe boekjaar van Gerry Weber de omzet ook terug te lopen. De omzet van de gehele groep daalde met 10 procent naar 189,8 miljoen euro, blijkt uit de cijfers van het eerste kwartaal van Gerry Weber International AG.

De omzetdaling werd voornamelijk veroorzaakt door het ‘core segment’ van de groep: de merken Gerry Weber, Taifun en Samoon en Talkabout. Daar nam de omzet af van 159,2 miljoen euro naar 130,8 miljoen euro. De daling werd in deze divisie toegeschreven aan een daling van de verkoop in de eigen retail met 19,1 procent, mede dankzij winkelsluitingen volgens het Fit4Growth-plan van de groep. De online verkoop van deze merken nam in het eerste kwartaal toe met 8,8 procent.

Hallhuber had echter een positief kwartaal, met een omzettoename van 17,8 procent naar een omzet van 58,9 miljoen euro. Het bedrijf schrijft deze groei toe aan de uitbreiding van de verkooppunten van het merk en de 5,5 procent groei van de verkoop bij gelijk aantal winkels.

Het bedrijf zag het EBITDA halveren van 15,6 naar 7,8 miljoen euro. Het EBIT kwam dan ook in de rode cijfers te staan met -3,5 miljoen euro. Ondanks de afname in omzet, behoudt Gerry Weber International AG de verwachting van het huidige boekjaar; stabiele omzet.

Ralf Weber, CEO van Gerry Weber International AG in het rapport: “Aan de ene kant is het eerste kwartaal beïnvloed door veranderingen in omzet in het Gerry Weber groothandel segment die de komende drie maanden zullen afnemen. Aan de andere kant resulteerde de verandering in het merchandise management systeem in het Gerry Weber core retail segment in een afname in de verkoop die zwaar woog op de verkoop en inkomsten van de gehele groep. Hallhuber leverde een fijn resultaat, maar dit was niet genoeg om het effect van het core segment ongedaan te maken. Het eerste kwartaal toont duidelijk dat onze beslissing om een performance programma te ontwikkelen goed was. We zullen de gedetailleerde maatregelen van het programma halverwege juni 2018 presenteren.”

Beeld: Gerry Weber Facebook

Gerry Weber
Gerry Weber International AG