• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Gerry Weber schrijft rode cijfers voor FY17, omzetdaling van 2,2 procent

Gerry Weber schrijft rode cijfers voor FY17, omzetdaling van 2,2 procent

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Gerry Weber International AG meldt voor het financiële jaar 2017 een geconsolideerd netto verlies van 800.000 euro, tegenover een geconsolideerde nettowinst van 500.000 euro vorig jaar. De omzet daalde met 2,2 procent van 900,8 miljoen euro naar 880,9 miljoen euro dit jaar. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Duitse retailer, die het vandaag openbaar maakte.

De brutowinst voor aftrek van overheadkosten bedroeg 58,2 miljoen tegenover 77,3 miljoen euro een jaar eerder, wat een daling betekent van 24,7 procent. Het aangepaste bedrijfsresultaat daalde naar 19,9 miljoen euro, vergeleken met 23,1 miljoen euro in 2016. Voor het huidige financiële jaar gokt de groep op een soortgelijke omzet die schommelt tussen de 870 en 890 miljoen euro. Ook voor het bedrijfsresultaat wordt komend jaar ingezet op een bedrag tussen de tien en twintig miljoen euro.

De core brands van Gerry Weber, bestaande uit Gerry Weber, Taifun, Samoon en Talkabout, behaalden een omzet van 392,6 miljoen euro, een afname van 1,9 procent. Vooral Hallhuber, het in München gevestigde sublabel, deed het naar behoren: de omzet steeg met 6,1 procent naar 194,3 miljoen euro.

CEO Ralf Weber geeft in een persbericht een toelichting op de gepresenteerde cijfers: "Dankzij onze sterke merken, de innovatiecapaciteit en financiële kracht van het bedrijf en zijn vermogen om zich aan te passen aan veranderende eisen, zullen we Gerry Weber terugbrengen naar duurzame, winstgevende groei en alle maatregelen implementeren die nodig zijn om dit te bereiken."

Gerry Weber International AG zit momenteel midden in een transitieperiode, waarbij aan de hand van het Fit4Growth-plan getracht wordt de kosten terug te schroeven. Onderdeel van het plan is onder meer het snijden in de bedrijfskosten en het personeelsbestand, wat een besparing van 20 tot 25 miljoen euro moet opleveren. Onlangs werd Johannes Ehling aangesteld, die per april de nieuw gecreëerde functies van Chief Digital Officer en Chief Sales Officer gaat vervullen.

Later vandaag maakt Gerry Weber meer bekend over het nieuwe online premium dameslabel Gr[8]ful, dat binnenkort gelanceerd moet worden. Meer hierover vindt u omstreeks 15:00 vanmiddag terug op de website van FashionUnited.

FY17
Gerry Weber
MULTIMEDIA