Omzetdaling Gerry Weber houdt aan in transitiejaar
bezig met laden...
Gerry Weber International AG zag de omzet de afgelopen negen maanden dalen met 2,9 procent. Het bedrijf wijt dit aan de vermindering van het aantal winkels, een onderdeel van het Fit4Growth-plan van de groep.
De groep behaalde in de eerste drie kwartalen een omzet van 620,1 miljoen euro ten opzichte van 638 miljoen euro het jaar daarvoor. Gerry Weber sloot de afgelopen negen maanden 88 winkels, maar ook ‘de slechte marktomstandigheden’ speelde het merk parten. Bij een gelijk aantal winkels daalde de verkoop bij het merk met 2,5 procent. Hallhuber daarentegen zag een groei van 5,3 procent de afgelopen negen maanden die gestuwd werd door een groei van 13,9 procent in het derde kwartaal. Het merk droeg 140.8 miljoen euro bij aan de totale omzet van de groep.
Gerry Weber International AG is dit jaar bezig met het Fit4Growth-plan waarin het bedrijf de kosten terug wil brengen. In het rapport over de eerste drie kwartalen van de groep wordt gemeld dat een van de doelen, de bedrijfskosten en het personeel terugbrengen met een bedrag van 20 tot 25 miljoen euro, bijna bereikt is. De groep is volgens het rapport dus op de goede weg om de doelen van het plan in 2017 te voltooien.
“Alle maatregelen uit het Fit4Growth-plan zijn met succes geïmplementeerd in het juiste tijdsbestek,” aldus CEO Ralf Weber. “De eerste positieve effecten kunnen gezien worden aan de kant van de kosten en met het oog op de verkoop. Specifiek in onze core segment laat de verkoop bij een gelijk aantal winkels in een zwakke markt het succes zien van onze modernisatie. We waren ondanks dit alles niet in staat om onze winst positie dergelijk te veranderen. Dit komt voornamelijk door het veranderde merchandise management systeem bij Hallhuber.”
Beeld: Gerry Weber Facebook