Omzet TK Maxx stijgt, maar daalt in Europa
bezig met laden...
TK Maxx, het bedrijf dat een comeback plant in Nederland, doet het goed. Moederbedrijf TJX Companies zag de omzet in het eerste kwartaal van het boekjaar stijgen met 6 procent, tot 6,9 miljard dollar (6,2 miljard euro). Het bedrijf zegt dat de vraag naar afgeprijsde producten blijft groeien.
TJX Companies, gevestigd in de Verenigde Staten, is actief in zestig landen, waaronder Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, Polen en Oostenrijk. Volgens eigen zeggen is het concern de leading off-price retailer in mode en interieuraccessoires in de wereld en staat het bedrijf op nummer 115 in de Fortune 500 lijst. De formule is simpel: TK Maxx is een multibrand outletwinkel. Dat betekent dat de keten rechtstreeks producten koopt van merken, restpartijen. De collecties worden vervolgens - beweert het bedrijf - met 60 procent korting verkocht aan consumenten.
"Onze spannende mix van kleding en interieurartikelen spreekt het winkelend publiek in al onze regio's aan. Het is geweldig om te zien dat, net als het vorige kwartaal, de vergelijkbare omzet bijna geheel werd gedreven door meer klanten in de winkels," zegt CEO Carol Meyrowitz.
Expansieplannen van TK Maxx in Nederland en rest Europa
Het bedrijf zegt sinds de recessie extra goede zaken te doen. Al valt de omzet in Europa wat tegen. In het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet in het continent met 2,3 procent naar 870 miljoen dollar (779 miljoen euro). In de eerste drie maanden van 2014 was de omzet in Europa nog 890 miljoen dollar.
Toch heeft het bedrijf flinke plannen in Europa. Zo is de uitbreiding naar Nederland een belangrijk onderdeel van de expansiestrategie van TK Maxx in Europa. Waar en wanneer de outletformule terug komt is nog niet duidelijk. De retailer zoekt al wel vast werknemers voor een locatie in Nederland die nog 'nader te bepalen' is.
Vijftien jaar geleden was het bedrijf ook actief in Nederland. Toen was het geen succes. Lees hier hoe retailexperts denken over de terugkeer van het bedrijf.