Omzet Zalando groeit 23,4 in FY2017

Zalando SE heeft opnieuw een goed jaar achter de rug betreft omzetgroei, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers. Dankzij een toename van 23,4 procent tikt de omzet een bedrag van 4,4 miljard euro aan. Het netto inkomen nam echter af van 120 miljoen naar 101 miljoen euro.

“In 2017 hebben we significante vooruitgang geboekt en hebben marktaandeel gewonnen in al onze markten,” aldus Co-CEO Rubin Ritter van Zalando in een persbericht. “In 2018 richten we ons op een groei tussen de 20 en 25 procent voor het vierde jaar op een rij. Dit onderstreept nogmaals onze overtuiging dat de focus op groei en marktaandeel winst het juiste pad is om de waarde op de lange termijn te maximaliseren.”

Netto inkomen Zalando valt in 2017 lager uit

“Omzetgroei werd voornamelijk gestuwd door een groter klantenbestand en een het toegenomen aantal orders,” aldus het rapport. Het klantenbestand nam toe van 19,9 miljoen naar 23,1 miljoen actieve klanten aan het einden van 2017. Het gemiddeld aantal bestellingen per klant kwam neer op 3,9, een hoogtepunt aldus Zalando SE.

In de DACH-regio kwam de omzet neer op 2,145 miljard euro. De omzetgroei lag hier op een percentage van 18,3 procent. Deze regio is meteen ook de grootste markt voor de e-tailer. Als tweede markt heeft Zalando de overige landen van Europa waar het platform aanwezig is. Hier werd een groei behaald van 25,7 procent naar een omzet van 1,973 miljard euro. In het overige segment behaalde Zalando SE een omzet van 369,9 miljoen euro dankzij een groei van 45 procent. In dit segment valt Zalando Lounge, outlets en projecten afgeleid uit het Zalando-platform.

Het EBIT kwam neer op 187,6 miljoen euro. Het EBIT en het netto inkomen kwam lager uit vanwege investeringen in nieuwe centra’s in Frankrijk, Italië, Zweden, Polen en Zuid Duitsland. Ook werd geïnvesteerd in same-day delivery, retour ophaaldienst en verschillende diensten voor brandpartners van Zalando.

Zalando lanceert eind maart beauty-segment

In 2018 gaat Zalando voor het vierde jaar op een rij voor een omzetgroei tussen de 20 en 25 procent. Ook verwacht het bedrijf een aangepast EBIT te behalen tussen de 220 en 270 miljoen euro. Om dit te doen focust Zalando zich dit jaar op het assortiment, de digitale ervaring, gemak en opkomende bedrijven.

Het aangekondigde beauty segment zal daarnaast in aan het einde van maart 2018 live gaan. Het assortiment wordt uitgebreid met onder andere Swarovski en Massimo Dutti. Het aantal markten waarin de e-tailer aanwezig is wordt uitgebreid met twee markten ‘naast de bestaande markten’, maar namen van de landen en of markten worden niet genoemd.

Beeld: Zalando website

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN