• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzetgroei Inditex versnelt met nieuwe shops

Omzetgroei Inditex versnelt met nieuwe shops

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een omzetgroei van 17 procent; tienduizend nieuwe banen; 94 nieuwe winkels en een netto winststijging van 26 procent. Dat is in een notendop het resultaat van de eerste helft van 2015 voor het Spaanse modeconcern Inditex. Uit de eerste resultaten voor het derde kwartaal komt opnieuw een omzetgroei van 16 procent naar voren en like-for-like van 9 procent. Een lichte versnelling ten opzichte van de eerste helft die in de modebranche in het najaar niet ongebruikelijk is.

Inditex boekt omzet van 9,42 miljard euro

Het moederbedrijf van onder meer Zara, Massimo Dutti en Bershka heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet geboekt van 9,42 miljard euro. Dat is een stijging van 17 procent dankzij de opening van nieuwe winkels zowel fysiek als online. Gekeken naar de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn bedraagt de stijging 7 procent.

De netto winst van het concern is 26 procent gestegen naar 928 miljoen euro in de eerste helft van 2014 naar 1,166 miljard in de eerste zes maanden van dit jaar. De brutowinstmarge is 0,5 procent verbeterd naar 58,1 procent.

Inditex genereert inmiddels 2,8 procent van de totaalomzet online. Ter vergelijking: vijf jaar geleden in 2010 was dit nog minder dan 0,03 procent. In het persbericht met de financiële resultaten benadrukt het bedrijf de online groei met name in China. Daar waar diverse merken hun retailomzet in China dit jaar zien stagneren heeft Inditex in de eerste helft van 2015 nieuwe Chinese webshops geopend voor Pull&Bear, Massimo Duttim, Stradivarius en Oysho. Met Zara en Bershka was Inditex al online in China actief. Ook nieuw is de lancering van webshops voor Zara in Hong Kong, Macau en Taiwan.

Inditex speelt in op het nieuwe retailen en de showrooming trend - waarbij klanten in de winkel komen kijken om dan thuis online te bestellen - en investeert dit jaar fors in omvangrijke flagship stores en de verbouwing en modernisering van bestaande winkels. De trendbreuk is zichtbaar in het de 94 nieuwe winkels die het bedrijf tot nu toe heeft geopend in 35 landen. In voorgaande jaren kwamen er gemiddeld ieder jaar 400 nieuwe winkels bij. Focus bij nieuwe openingen dit jaar ligt op Zara (24 nieuwe filialen) en Zara Home (25). Daarmee komt het totaal aantal fysieke winkels van het modeconcern op 6.777 in 88 landen.

Foto: Nieuwe flagship van Zara in Rome

Inditex
Zara