• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzetgroei Under Armour vlakt af in FY17

Omzetgroei Under Armour vlakt af in FY17

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Under Armour, Inc. eindigde het financiële boekjaar met een omzet van 4,9 miljard dollar (3,9 miljard euro). Het bedrijf behaalde een omzettoename van 3 procent, een stuk lager dan verwacht aan het begin van het financiële jaar. Aan het begin van 2017 verwachtte het bedrijf nog een groei tussen de 11 en 12 procent.

“Na jaren van snelle groei en het opbouwen van een wereldwijd erkend merk, was 2017 en het dynamische landschap daarvan een katalysator voor ons om Under Armour strategisch te veranderen naar een bedrijf dat operationele excellentie biedt,” aldus CEO van Under Armour Kevin Plank. “Een jaar verder laten onze resultaten van het vierde kwartaal en van het gehele financiële jaar zien dat de moeilijke beslissingen die we maken stabiliteit creëren die nodig is om een meer consistent en te voorspellen pad te bewandelen dat nodig is om op de lange termijn de waarde voor aandeelhouders te vergroten.” Naast een omzet van 4,9 miljard dollar (3,9 miljard euro) rapporteerde het bedrijf ook een nettoverlies van 48 miljoen dollar (38 miljoen euro). Het verlies werd voornamelijk veroorzaakt door het herstructureringsplan dat het bedrijf heeft ingezet. Zonder deze kosten en een betaling aan de belastingdienst in het vierde kwartaal had het bedrijf een netto inkomen van 87 miljoen dollar (70 miljoen euro).

Under Armour behaalt 3 procent omzetgroei in 2017

In het gehele financiële jaar nam de omzet uit de groothandel af met 3 procent naar 3 miljard dollar (2,4 miljoen euro). Direct-to-consumer leverde juist een groei van 14 procent naar 1,7 miljard dollar (1,3 miljoen euro) omzet. Noord-Amerika, veruit de grootste markt van het merk, zag de omzet met 5 procent afnemen naar 3,8 miljard dollar (3 miljard euro). In de EMEA-regio behaalde het merk een groei van 42 procent, in Asia-Pacific 61 procent en in Latijns-Amerika 28 procent.

Kleding leverde een groei van 2 procent en schoenen leverde een toename van 3 procent. De segmenten brachtten 3,3 miljard dollar (2,7 miljoen euro) en 1 miljard dollar (809 miljoen euro) op.

Under Armour verwacht lage omzetgroei in 2018

In het huidige financiële jaar verwacht Under Armour opnieuw een lage eencijferige groei. De dalende markt in Amerika zal volgens het merk ook dit jaar invloed hebben op de omzetten. Daarbij meldt het bedrijf nog extra veranderingen door te zullen voeren in verband met het herstructureringsplan. “Na een tweede blik heeft het bedrijf nog een extra 2018 herstructureringsplan aangekondigd dat verder mogelijkheden om operationele activiteiten te optimaliseren aanpakt.” In totaal zullen deze extra maatregelen waarschijnlijk tussen de 110 en 130 miljoen dollar (89 en 105 miljoen euro) kosten.

Beeld: Under Armour website

MULTIMEDIA
Under Armour
Under Armour Inc