Oost-Europese retailers genieten een goed Q1, Brexit treft noordelijke landen
bezig met laden...
Retailers in Oost-Europa - met name in Roemenië en Bulgarije - hebben in de eerste drie maanden van dit jaar een aanzienlijke groei genoten, terwijl meer volwassen markten als Groot-Brittannië en de noordelijke landen hun kledingverkopen hebben zien dalen. In Nederland verkocht de modedetailhandel flink meer ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016, terwijl Belgische retailers het aantal verkopen zagen teruglopen.
FashionUnited Business Intelligence heeft gekeken naar de jaarlijkse evolutie van de verkoop van textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels over het eerste kwartaal van 2017. Enkele van de redenen van deze verschuiving: de schaduw van de Brexit en een wereldwijde vertraging van de economie. Het veranderende gedrag van consumenten is de belangrijkste drijfveer.
Wat gebeurde er in Q1 waardoor de Europese kledingverkopen stabiliseerden?
Om te beginnen was, en is, de algemene economie in de eurozone aan het groeien op een matige snelheid. Deze economie steeg in de drie maanden tot aan maart 2017 met 0,5 procent per kwartaal, hetzelfde tempo als de vorige periode en in lijn met de marktverwachtingen. Hoewel met een bescheiden snelheid, beginnen Europese markten vroege tekenen van een economische ommekeer te melden, wat zich vertaalt in het feit dat consumenten bereid zijn meer te besteden. Dat benadrukt een macro-trends expert die FashionUnited raadpleegde. Gegevens van Trading Economics laten zien dat het BBP in het eerste kwartaal van 2017 groeide in Spanje, Oostenrijk, België en Letland, maar daalde in Frankrijk en Litouwen.
Meer gunstige wisselkoersen werden aangedreven door een zwakkere pond, een lagere euro en ook een meer robuuste online aanwezigheid droeg langzaam maar standvastig bij aan deze trend. Meer betaalbare sterling-prijzen zorgden voor een groei van de vraag naar Britse merken.
Oost-Europese landen als Estland en Roemenië in het bijzonder lieten een jaarlijkse groei van ruim 70 procent zien in aankopen via smartphones, blijkt uit het ‘Online Retail Monitor - Q1 2017’ van Google en British Retail Consortium (BRC).
In Groot-Brittannië werden warenhuizen een populaire keuze voor overzeese consumenten op smartphones, met een stijging van 50 procent in het eerste kwartaal. “De (groei) wijst op het belang van retailers die hun online aanbod afstemmen op zowel traditionele browsers als mobiele platforms om klanten tevreden te houden. Smartphone-ready websites en snelle laadtijden zijn essentieel om de aandacht van consumenten vast te houden zoekopdrachten om te zetten in verkoop,” zei BRC-CEO Helen Dickinson.
Q1FY17 Groot-Brittannië gedreven door overzeese mobiele warenhuizen en zwakke pond
Deze honger naar Britse warenhuizen bereikte ook andere Europese landen als Estland, waar consumenten volgens het rapport van Google en BRC in het eerste kwartaal via smartphones op websites van Marks & Spencer, Debenhams en Selfridges zitten. Retailers die in het Baltische land actief zijn, hebben over het algemeen ook een groei in kledingverkopen gezien, namelijk 1,90 procent op jaarbasis.
Desondanks hadden Britse retailers last van lagere detailhandelsverkopen in de eerste drie maanden van 2017, omdat consumenten werden afgeschrikt door hogere prijzen. Het was de grootste daling in kwartaalomzetten sinds 2010, zo stelt The Guardian. In feite is de sterke daling een duidelijk teken dat een verdere daling in Groot-Brittannië onderweg is, stelt Andrews Sentance, een voormalig lid van de Bank of England’s Monetary Policy Committee.
Sentance zei in maart dat “deze laatste verkoopcijfers aantonen dat de post-Brexit stijging van het consumentengebruik tot een abrupt einde is gekomen”, waarschuwend voor vroege tekenen van een potentiële recessie die haar wortels in Groot-Brittannië heeft. Door FashionUnited Business Intelligence geanalyseerde gegevens laten een positieve ontwikkeling van kledingverkopen zien (+3,97 procent), waar de werkloosheid historisch laag was en inflatie op de een of andere manier beheerst bleef.
Maart: De maand waarin Europese retailers licht aan het einde van de tunnel zagen
Over het algemeen was maart de sterkste maand van het eerste kwartaal, met retailers in alle Europese landen die goede resultaten genoten. Uitzondering is België.
Zoals blijkt uit de data verzameld door FashionUnited Business Intelligence, was de retailomzet in maart 4 procent hoger op jaarbasis. Het verkoopvolume groeide met ongeveer 3 procent. Winkels in verkoop van schoenen, lederwaren en kleding boekten in maart een hogere omzet, met name te danken aan de goede weersomstandigheden. Dat was wel een duidelijke verandering vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Het is de moeite waard nog eens te noemen dat in 2016 onvoorspelbaar weer werd geregistreerd, van januari tot en met december.
Nederland rapporteerde in de eerste drie maanden van 2017 een groeipercentage van het BBP van 0,4. Uit gegevens van het CBS blijkt bovendien dat de werkloosheid daalde naar 5,1 procent in april. Deze combinatie stimuleerde consumenten om te winkelen, waardoor de verkoop van kleding werd gestuwd. Het aantal verkopen in textiel, kleding, schoenen en lederwaren steeg in Nederland in het eerste kwartaal met 2,83 procent. Met name in maart verkocht de modedetailhandel flink meer, namelijk 11,7 procent.
Het effect van de Brexit bereikt Scandinavië
Hoewel de volledige impact van de Brexit op verschillende Europese economieën nog gezien moet worden, laten voorspellingen als die van Bertelsman Stiftung zien dat de economieën van Ierland, de Benelux-landen, Zweden en Duitsland het meest worden beïnvloed.
In het geval van de Scandinavische landen heeft Zweden een periode van verminderde consumentenbestedingen doorgemaakt, gezien de grotere economische onzekerheid. Vooruitkijkend wijzen economen erop dat de onzekerheid gegenereerd door de Brexit kan leiden tot minder optimistische economische vooruitzichten in Zweden, omdat Groot-Brittannië een van haar sterkste bondgenoten is op het gebied van handel en investering. Op nationaal niveau registreerde Zweden in februari de hoogste inflatie in vijf jaar (1,8 procent). Daarnaast tonen gegevens van Euromonitor dat consumentenprijzen in deze periode met 0,7 procent stegen door de hogere prijzen van kleding en andere basisartikelen.
Buurland Noorwegen zag ook een snelle stijging van prijzen binnen de woningmarkt, wat de toch al instabiele Noorse economie verzwakte. Het land heeft de afgelopen twee jaar een daling in de consumentenbestedingen gezien, omdat de prijzen van gas en olie fluctueerden.
De kaart toont de evolutie van de verkoop van textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels over Q1FY17
Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.
Beeld: FashionUnited