Opnieuw flinke winstdaling voor Richemont
bezig met laden...
Richemont blijft lijden onder een uitdagende markt. De omzet van het luxebedrijf kwam in het afgelopen fiscale jaar 2016/2017 uit op 10,647 miljard euro, een daling van 4 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar. De winst liep met 46 procent terug naar 1,210 miljard euro, zo maakte het Zwitsere moederbedrijf van labels als Cartier en Montblanc vrijdag bekend.
“Het afgelopen jaar stelde uitdagingen voor Richemont. De groep reageerde op veranderingen in de vraag, die vooral de horlogemerken beïnvloedden, en verschuivende consumptiepatronen,” zei voorzitter Johann Rupert in reactie op de resultaten. “De winst lag ruim onder het niveau van het voorgaande jaar. Exclusief de eenmalige bate uit de fusie de Net-a-Porter en Yoox vorig jaar, zou de winst zijn gedaald met 24 procent,” aldus Rupert.
Omzet Richemont daalt met 4 procent in boekjaar 2016/2017
De omzetdaling die Richemont rapporteerde, is met name toe te schrijven aan mindere resultaten in Europa. In de regio liep de omzet met 8 procent terug, ten opzichte van een stijging van 10 procent in het voorgaande boekjaar. In Frankrijk en Zwitserland liepen de omzetten terug, terwijl prestaties in Groot-Brittannië bijdroegen aan een groei in dubbele cijfers.
In de regio Pacifisch Azië, met China als tweede belangrijkste markt van de luxegroep, bleven de omzetten gelijk met vorig jaar. In Amerika groeide de omzet als gevolg van gestegen verkopen van juwelen, lederwaren en kleding. In de regio Midden-Oosten en Afrika kwam de omzet 10 procent lager uit, te wijten aan de negatieve wisselkoerseffecten op uitgaven door toeristen en lokale inwoners.
Ondanks een daling in de eerste helft, kwam de omzet uit de retailactiviteiten van Richemont in het gehele boekjaar 4 procent hoger uit. Sterke retailverkopen in China, Korea, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten compenseerden zwakke resultaten in Hongkong en Frankrijk. In totaal werden 38 boetieks gesloten, waarmee het totaal aantal winkels nu ligt op 1.117.
De omzet uit groothandelsactiviteiten, met inbegrip van omzetten van franchisepartners, daalde licht in alle markten, behalve Groot-Brittannië en Korea.
Horlogesegment Richemont daalt met 15 procent
Kijkend naar de verschillende segmenten, rapporteerde Richemont de beste resultaten in het juwelensegment. De omzet uit de verkoop van juwelen, vooral van de merken Cartier en Van Cleef & Arpels, steeg met 7 procent. In het boekjaar 2015/2016 bedroeg dit nog 8 procent.
De verkoop van horloges, net name van de merken IWC en Piaget, stond echter flink onder druk. De omzet uit dit segment liep terug met 15 procent, bovenop de daling van 8 procent in het voorgaande jaar. De omzet van The Specialist Watchmakers daalde met 11 procent, waarmee het bedrijfsresultaat van het horlogesegment met 57 procent daalde.
Winst Richemont daalt met 46 procent in boekjaar 2016/2017
De winst van de luxegroep kwam flink lager uit dan verwacht. Deze bedroeg 1,210 miljard euro, wat neerkomt op een daling van 46 procent. De verwaterde winst per aandeel daalde met 46 procent naar 2,141 euro. De brutowinst daalde met 4 procent naar 6,799 miljard euro en het bedrijfsresultaat kwam 14 procent lager uit met een operationele marge van 16,6 procent.
Een groot deel van de winstdaling is volgens Richemont toe te schrijven aan een eenmalige last in verband met de fusie van Net-a-Porter en Yoox vorig jaar. Ook kostenbesparende maatregelen en een veranderend managementteam speelden mee in de zwakke resultaten.
In het kort
Beeld: Cartier Facebook, Montblanc Facebook