PostNL en DHL passen duurzaamheidsclaims aan na onderzoek van ACM
bezig met laden...
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de grootste pakketbezorgers in Nederland, waaronder DHL en PostNL, aangesproken op hun duurzaamheidsclaims. Uit een recent onderzoek bleek dat deze bedrijven de indruk wekten dat het verzenden van pakketten geen negatieve invloed op het milieu heeft.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, legt uit: “Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan alleen die laatste kilometers.”
Na gesprekken met de ACM hebben zowel DHL als PostNL beloofd hun communicatie over duurzaamheid te herzien. Zo heeft PostNL de claim “Je pakket wordt duurzaam bezorgd” aangepast naar “Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof.”
PostNL en DHL hebben afgesproken om uiterlijk medio 2025 alle misleidende claims, inclusief die op hun bezorgbusjes, te verwijderen. DPD had voordat het onderzoek werd uitgevoerd al veel claims aangepast of verwijderd.
ACM deelt richtlijnen voor eerlijke concurrentie
De ACM benadrukt dat transparante en duidelijke communicatie over duurzaamheid voor eerlijke concurrentie zorgt. Het onderzoek naar de vervoerssector begon vorig jaar, omdat veel bedrijven groene claims maken zonder deze te onderbouwen.
Daarnaast deelt het de 'Leidraad duurzaamheidsclaims' op de website, die bedrijven helpt bij het formuleren van hun claims. Deze moeten bijvoorbeeld juist zijn en onderbouwd worden met feiten.