Reorganisatie Gerry Weber: focus van eigen retail naar wholesale

Het Duitse modebedrijf Gerry Weber heeft een grootscheepse reorganisatie aangekondigd die meer dan 700 mensen hun baan zal kosten. Het betreft banen in binnen- en buitenland. In totaal gaan 103 winkels dicht. Gerry Weber presenteert het 'Fit4Growth' reorganisatieprogramma vandaag tijdens een persconferentie in Halle. Tegelijk worden de winstcijfers bekendgemaakt die net als de omzetresultaten eerder, tegenvallen.

CEO: "Het wordt een zware periode."

"Gerry Weber verkeert in de meest moeizame periode in de geschiedenis van het bedrijf," zegt CEO Ralf Weber in een persverklaring. "De directie en ik zijn vastbesloten alle noodzakelijke maatregelen te treffen en deze fase zo snel mogelijk achter ons te laten. Het reorganisatieprogramma zal 18 tot 24 maanden in beslag nemen. Het wordt een zware tijd , vooral voor onze medewerkers. Gedwongen ontslagen zijn onvermijdelijk als we van Gerry Weber weer een sterk en gezond modebedrijf willen maken."

De brutowinst is met 27,2 procent gedaald van 108,9 miljoen over boekjaar 2013/2014 naar 79,3 miljoen afgelopen jaar. Onder de streep staat een nettowinst van 52,2 miljoen, een daling van 26,9 procent. De daling sluit aan bij de omzetcijfers die in januari bekend werden gemaakt. In 2014/2015 is een omzet van 920 miljoen euro gerealiseerd: een bedrag dat 8,1 procent hoger ligt dan in het voorgaande jaar, maar de EBITDA daalde van 134,2 miljoen euro naar 115 miljoen euro. Gerry Weber, Taifun en Samoon, de drie belangrijkste merken van het bedrijf, genereerden een totale omzet van 805 miljoen euro: een daling van 5,4 procent. De eigen winkels van Gerry Weber, waar alle merken met uitzondering van Halhuber worden verkocht, genereerden een omzet van 440 miljoen euro: een stijging van 8,7 procent in vergelijking met 2013/2014. Op vergelijkbare basis ging het echter om een daling van 4,4 procent.

Reorganisatie Gerry Weber: focus van eigen retail naar wholesale

Retailexpansie Gerry Weber was "te ambitieus"

Het 'Fit4Growth' reorganisatieprogramma dat vandaag wordt gepresenteerd bestaat uit vier elementen. Het eigen retailkanaal gaat op de schop en bedrijfsstructuren en processen worden gestroomlijnd, daarnaast moet de groothandel worden versterkt en de merken gemoderniseerd. Het inkrimpen van het retailnetwerk met 103 filialen is een duidelijke trendbreuk met het verleden. De afgelopen jaren mikte Gerry Weber nadrukkelijk op uitbreiding van het aantal winkels en de 'House of Gerry Weber' flagshipstores. Chief Retail Officer Norbert Steinke noemt die expansiestrategie nu "te ambitieus". De eigen winkels blijven wel belangrijk voor het bedrijf om de merken te etaleren.

Het sluiten van winkels in binnen- en buitenland kost de meeste banen. In totaal gaan hierdoor 460 arbeidsplaatsen verloren. Voorts schrapt Gerry Weber zo'n 200 arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor in het Duitse Halle en nog eens 50 banen bij onderdivisies in het buitenland. Het bedrijf verwacht hiermee op jaarbasis zo'n 20 à 25 miljoen euro te kunnen besparen

Groothandel opnieuw drijvende kracht van het bedrijf

De groothandel moet opnieuw de drijvende kracht worden van Gerry Weber. Om dat te bereiken gaat het bedrijf focussen op service, bestaande groothandelsklanten in de watten leggen en nieuwe retailklanten aantrekken. Ook wordt geïnvesteerd in nieuw point of sale materiaal, partnerprogramma's en merchandise.

Gerry Weber gaat de eigen merken moderniseren. Het bedrijf zegt zelf dat de huidige identiteit van het merk niet voldoet aan de standaard van Gerry Weber. Het concern legt meer beslissingsbevoegdheid bij de labels zelf. Ieder merk wordt een zelfstandige business unit wat meer ruimte en vrijheid biedt voor snelle beslissingen en inspelen op de markt.

Het Fit4Growth reorganisatieprogramma brengt een kostenpost met zich mee van ongeveer 36 miljoen euro

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN