• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Retailexpansie: Vijf vragen aan Ace & Tate CEO Mark de Lange

Retailexpansie: Vijf vragen aan Ace & Tate CEO Mark de Lange

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|CEO INTERVIEW

Brillenmerk Ace & Tate is de afgelopen weken twee nieuwe landsgrenzen over gestapt. Het merk heeft een winkel geopend in het Spaanse Madrid en het Zwitserse Zürich. FashionUnited belde met CEO Mark de Lange over hoe het nu met het merk gaat.

Ace & Tate heeft net winkels geopend in Spanje en Zwitserland. Vanwaar de keuze voor deze landen?

“Het is een combinatie. We kijken bijvoorbeeld goed naar data. Waar komt de traffic van onze website en onze volgers op social media vandaan. Daaruit komt vaak een beeld naar voren en dan gaan we ‘hangen in de buurt’. Ik denk dat men dat normaal field research noemt. Het moet voor ons gevoel goed zijn. Passen wij in het retaillandschap en zijn er merken waar wij tussen passen. Zijn er bijvoorbeeld goede boekwinkels of platenzaken, is er een cultureel leven in de stad. Dat zagen we zowel in Zürich als in Madrid heel sterk.”

Eind 2018 openden jullie een retaillab in de winkel in de Van Woustraat in Amsterdam. Wat hebben jullie daarvan geleerd. De flexibele ruimte, lift & learn en het 24/7 retourpunt?

“Ten eerste was het voor ons goed om zo’n lab, een flexibele ruimte te hebben. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat lift & learn voor ons geen moer deed. (Lift & Learn is een feature waarbij het optillen van een placeholder, specifiek informatie wordt getoond op een scherm.) Dat moesten we op een andere manier aanpakken, dus dat hebben we inmiddels geëvalueerd. We zijn nu bezig met hoe we ons verhaal beter kunnen vertellen in onze winkels. Online kun je makkelijk een FAQ-pagina neerzetten waar mensen zelf kunnen browsen. Offline merk je dat mensen niet altijd zin hebben om naar iemand toe te lopen en het hele verhaal aan te horen, maar het zelf willen opzoeken. Dat soort vraagstukken zijn heel erg uit de winkel naar voren gekomen.”

"Die flexibele ruimte heeft heel goed gewerkt. Het idee was een hub te maken waar je veel meer kan dan alleen productverkoop. Daar hebben we veel van geleerd, want Ace & Tate is veel meer dan alleen producten pushen. We kunnen de ruimtes inrichten zodat we zoveel meer kunnen dan alleen verkopen, bijvoorbeeld events, kleine talks en productlanceringen. Dat heeft goed gewerkt voor ons en dat hebben we meegenomen in andere winkels.”

“Het retourpunt aan de buitenkant van het pand (een soort automaat, red.) gebruiken we op dit moment niet, want in de huidige vorm was het nog te complex. Ook daar zijn we aan het evolueren dus ik verwacht dat we daar volgend jaar een nieuwe versie van kunnen testen. Je merkt wel dat er veel vraag is naar onze same-day service en we zijn ook flexibeler met openingstijden in veel van onze winkels. De volgende stap is om die same-day service ook ‘s avonds te kunnen aanbieden. Dat mensen op weg naar of van werk met een barcode een bril kunnen ophalen, maar ik denk dat volgend jaar daar een test mee komt.”

Wat speelt er nog meer bij het bedrijf?

“Het is altijd goed om nog eens te vermelden dat we in twee landen zijn gelanceerd de afgelopen twee weken. We zien daar al hele goede respons. We zijn ook veel bezig met duurzaamheid en het verlagen van onze voetafdruk als merk. Dat is iets wat we heel serieus nemen. Daar zijn we al een paar jaar onder de radar mee bezig. Met nieuwe materialen voor de brillen, het verbeteren van onze verpakkingen, we zijn overal aan het kijken of we minder afval kunnen creëren en kunnen recyclen. Dat vind ik een super belangrijke beweging. Mensen noemen duurzaamheid een trend maar het is een beweging waar iedereen heen moet. Het komende jaar gaan we daar meer mee naar buiten treden. Ik wil voorzichtig zijn zodat je niet als een greenwasher naar buiten komt. We zijn immens serieus.”

Kun je ook vertellen hoe het staat met de financiële kant van Ace & Tate?

“We doen daar als private bedrijf geen uitspraken over. Ik kan wel vertellen dat we recent onze miljoenste bril hebben verkocht. Dat is wel een mijlpaal. Ik kan ook zeggen dat het heel goed gaat met Ace & Tate, we hebben high double digit groei elk jaar en we zijn ook dit jaar winstgevend geweest, dus het gaat de goede kant op.”

Naar welke doelen ben je op dit moment toe aan het werken?

Uiteindelijk, voor mij, wil ik van Ace & Tate hét brillenmerk voor de hele generatie Y en Z maken. Daar hoort duurzaamheid bij om dat te bereiken. In eerste instantie willen we het in Europa doen en daarna de Westerse wereld en wie weet ooit wereldwijd. Het is altijd onze intentie geweest om een omnichannel speler te zijn. Het is een overgebruikt modewoord, maar wat het voor ons betekent is dat we proberen voor alle stappen in de customer journey een fysieke en een digitale component te hebben die werkt voor de klant. We denken bij Ace & Tate altijd vanuit de klant en het is dus eigenlijk heel simpel.”

Beeld: Ace & Tate / Wouter van de Sar

ace&tate