Toekomst Ace & Tate te zien in nieuwe winkel
bezig met laden...
Ace & Tate staat bekend als disruptor van de brillenmodebranche. Het merk is trots op het feit dat ze dingen anders doen en mede daarom is de winkel in de Van Woustraat in Amsterdam opnieuw uitgevonden. De vestiging functioneert nu als een test lab voor alles dat Ace & Tate in de toekomst wil implementeren in de winkels. FashionUnited nam een kijkje in de Ace & Tate-winkel van de toekomst en sprak met CEO Mark de Lange en Retail Expansion Manager Doortje van der Lee.
“Wat er anders is? Nou alles,” lacht CEO Mark de Lange tijdens een zonnige donderdagmiddag. “Deze winkel is drie, bijna vier jaar, open geweest als pop-up. We wilden hier iets moois van maken wat in lijn is met andere winkels. Tegelijkertijd ontwikkelde het idee dat we een lab nodig hebben om te experimenteren met allerlei nieuwe ideeën en services over retail.” De winkel in de Van Woustraat bleek hier de ideale plek voor vanwege de grootte en het feit dat het in ‘eigen achtertuin, in Amsterdam’ is. “Hij ziet er anders uit dan de gemiddelde Ace & Tate winkel. Het is gewoon meer ‘the next [Ace & Tate, red.]’.
Het is de bedoeling dat deze winkel constant in beweging is. En dat wat we leren overal toegepast kan worden.
Voor het winkelinterieur werkte Ace & Tate samen met design studio s-p-a-c-e projects. Het concept is geïnspireerd op acetaat, het meestgebruikte materiaal van het merk en waar het zelfs naar vernoemd is. De transparantie en lichtdoorlatende eigenschap vormt de basis voor het concept. De wanden in de winkel zijn dan ook transparent. Van der Lee: “We waren heel erg op zoek naar een lab waar we dingen kunnen testen bepalen ‘Wat wordt de toekomst van onze winkels?’ We willen dat dit meer een vertaling van online én offline is en dat we een flexibele ruimte creëren. Daarom is een aantal elementen in de winkel flexibel.” De wanden kunnen bijvoorbeeld verschoven worden als de pootjes worden losgeschroefd. “Bijvoorbeeld als je een drukke zaterdag hebt, of juist een privé evenement, dan kun je met die wanden gaan spelen,” aldus Van der Lee. Ook de displays in de wanden zijn flexibel zodat steeds een ander product gehighlight kan worden of wanneer een evenement plaatsvindt in de winkel, dat daar beelden getoond worden. “De hele ruimte is flexibel en dat is iets dat we aan het testen zijn. Werkt het zoals wij denken?”
Tekst loopt verder onder foto’s.
Ace & Tate gebruikt nieuwe winkel als testlab voor retail innovaties
- Opgericht in 2013
- Biedt brillen met prescriptie vanaf 98 euro
- Heeft 33 winkels in 8 landen
De winkel is zo ingericht dat bezoekers hun eigen informatie kunnen vinden. Wanneer de winkel binnen wordt gestapt, loopt de bezoeker bijna meteen tegen het ‘lift & learn’ concept aan. Dit zijn drie placeholders die, wanneer opgetild voor enige seconden, ervoor zorgen dat op het verbonden scherm informatie wordt getoond. “Onze service behoeft veel informatie. We hebben veel producten en veel opties. Nu kunnen bezoekers zelf ontdekken en dingen te weten komen zonder dat een medewerker beschikbaar hoeft te zijn,” aldus De Lange. Het concept kan steeds opnieuw geprogrammeerd worden, dus kan op verschillende momenten meer achtergrond geven over specifieke producten. Bijvoorbeeld de blue light filter, same day service of andere ‘add on’s’ van het merk. “Je kunt nu, net als online, zelf navigeren in de winkel en informatie vinden,” aldus Van der Lee.
Onder de noemer ‘informatieverschaffing’ zijn ook schermen verwerkt in het concept. “Ik was nooit een fan van schermen,” vertelt De Lange. “Vaak is het schermen for the sake of schermen, maar hier hebben ze wel een functie. Het idee van de winkel is interactiviteit en daar passen ze bij. We zijn nu aan het testen of het bij ons past, vinden we het prettig en heeft de klant er wat aan.”
Het medische aspect nemen we heel serieus, maar we zien een bril meer als een accessoire dan een medisch product.
Niet alleen de binnenkant van de winkel is veranderd, ook aan de buitenkant is een opmerkelijke verandering te zien. Ace & Tate heeft een 24/7 retourpunt geïntroduceerd, wat op korte termijn ook als pick-up-point zal gaan functioneren. Een klant kan online aangeven toch een product te willen retouren en ontvangt dan via de mail een qr-code. Deze code wordt gescand waarna een luik opengaat waar de bril in geplaatst kan worden. Het luik sluit en de retour wordt geregistreerd bij Ace & Tate en de klant krijgt een bevestiging. “We willen een constante customer journey creëren. Dat we het de klanten net zo makkelijk kunnen maken als online,” aldus Van der Lee. Het retourpunt wordt nu getest en wellicht verder uitgerold. “We blijven het ontwikkelen en op het moment dat het is waar we denken dat het moet zijn, rollen we het uit bij andere winkels,” vult De Lange aan. “Niet alle winkels zullen de mogelijkheid hebben, maar waar ruimte is, zullen we het zeker doen. Misschien ook wel op andere plekken, waar helemaal geen winkel is, maar wel veel klanten van ons zitten.”
Tekst loopt verder onder foto’s.
Verleden en toekomst Ace & Tate komt samen in nieuwe winkel
Ace & Tate heeft brillenmode altijd op een eigen manier gedaan, en die vleug eigenheid is ook terug te zien in de winkel. “Je ziet heel erg aan de manier waarop we ons merk presenteren, dat we doen wat we leuk vinden en dat hebben we ook altijd gedaan,” aldus De Lange. “Het is een weerspiegeling van wie wij zijn, wie ik ben en waar onze interesses liggen.” De Lange is bijvoorbeeld al een tijd fan van kunstenaar Piet Ceizer die ook de nieuwe winkel onder handen heeft genomen. “We zeggen altijd dat we een internationaal merk zijn, maar we vinden het ook heel belangrijk om lokaal te blijven,” aldus retail expansion manager Van der Lee. “Amsterdam voelt nog steeds als onze homebase en dat gevoel hebben we terug laten komen met het werk van van Piet Ceizer.” Zo is bijvoorbeeld Amsterdamse slang zoals ‘Ga je lekker?’ en ‘Hi gappie’ verwerkt in het winkeldesign. “Gewoon om te laten zien dat dit wel onze lokale buurt is,”aldus van der Lee. “Wat ik vooral heel leuk vind is dat de winkel vrij strak is, maar het design wel vrij, meer dan dat het normaal is. Daarbij maakt wat Piet gedaan heeft, het meer Ace & Tate door middel van de grapjes,” vult De Lange aan.
Het grootste compliment vindt De Lange als mensen in de winkel komen shoppen. Niet doelgericht een bril komen uitzoeken, maar vrij rond lopen een beetje neuzen en het echt als shoppingtrip ervaren en beschrijven. “We nemen het medische aspect heel serieus, maar we zien een bril meer als een accessoire dan alleen een medisch product.” Het merk trekt voornamelijk stedelijke mensen aan tussen de twintig en veertig, maar die doelgroep breidt steeds verder uit in de landen waarin het merk langer actief is, zo meldt de Lange. Het merk is niet van plan om komend jaar nieuwe markten te betreden, maar wil juist verder leren in de markten waarin het actief is.
De kern van Ace & Tate is de toegankelijkheid van het merk. “Het is misschien vernieuwend voor de branche, maar wij vinden het belangrijk om het voor de klant simpel en laagdrempelig te houden,” aldus de Lange. Het is een druk jaar geweest voor Ace & Tate en dat zal het komend jaar niet anders zijn. De Lange ziet uit naar het experimenteren binnen de nieuwe winkel. “Ik hoop dat hét antwoord [op de vraag wat de perfecte winkel is, red.] nooit komt en dat we steeds nieuwe dingen uit kunnen proberen. Alles wat we hier leren, dat we dat weer overal kunnen toepassen. Het is de bedoeling van deze winkel dat deze constant in beweging is.”
Beeld: Ace & Tate / Wouter van de Sar