• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Richemont benoemt CEO, boekt omzetgroei

Richemont benoemt CEO, boekt omzetgroei

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Compagnie Financière Richemont SA heeft na bijna twee jaar zonder CEO Jérôme Lambert benoemd tot deze functie. Lambert, de huidige COO van het Zwitserse luxeconcern, zal per direct als CEO aan de slag gaan, liet het bedrijf in een persverklaring weten. Ook onthulde de eigenaar van merken als Cartier en Montblanc dat de omzet in de eerste vijf maanden van het jaar met 25 procent was gestegen.

Johann Rupert, de oprichter en meerderheidsaandeelhouder van Richemont, besloot eind 2016 de functie van CEO af te schaffen. Inmiddels is het bedrijf te groot geworden om door slechts een man te worden geleid, gaf Rupert aan. “In zijn nieuwe functie zal Jérôme verantwoordelijk zijn voor de toekomstige groei van de groep in een tijd waarin de gewoontes van consumenten aanzienlijk veranderen,” aldus Rupert in de persverklaring.

Jérôme Lambert gepromoveerd tot topman

Lambert is al twintig jaar werkzaam bij het Zwitserse concern. In 2002 werd hij topman van het luxe horlogemerk Jaeger-LeCoultre, onderdeel van Richemont, en gaf ook leiding aan de merken Montblanc en A. Lange & Söhne. Vorig jaar werd hij benoemd als COO van de groep.

Lambert zal in zijn nieuwe rol nauw samenwerken met Rupert en met mede bestuursleden: Cyrille Vigneron, topman van Cartier, Nicolas Bos, topman van Van Cleef & Arpels en Burkhart Grund, de financiële topman van de groep. Alle horlogemakers, online distributeurs en overige ondernemingen die onder moederbedrijf Richemont vallen, zullen aan Lambert rapporteren.

Richemont: Forse omzetstijging in eerste vijf maanden van lopen boekjaar

De eerste vijf maanden van het lopende boekjaar leverden een flinke omzet op. De omzet van steeg tegen constante wisselkoersen met 25 procent naar 5,7 miljard euro. Tegen actuele wisselkoersen, steeg deze met 22 procent. De omzet werd met name aangedreven door de sterke groei van de juwelenhuizen, die een omzetstijging van 14 procent rapporteerden, en de consolidatie dit jaar van de online distributeurs. Deze nieuwe categorie, waartoe Yoox Net-A-porter (YNAP) en de onlangs overgenomen Britse tweedehands horlogespecialist Watchfinder behoren, noteerde een groei met dubbele cijfers. Zonder consolidaties meegerekend, steeg de omzet in de eerste vijf maanden met 10 procent. Tegen actuele wisselkoersen steeg de omzet met 7 procent.

Volgens Richemont registreerden alle regio’s, op het Midden Oosten na, groei, met name Noord- en Zuid-Amerika en Azië-Pacific. China presteerde goed, terwijl in Hongkong, Macau en Korea de omzet met dubbele cijfers toenam. In Europa waren de resultaten gemengd. De regio leed onder de effecten van een sterke euro en een ongunstige vergelijkbare periode ten opzichte van het jaar ervoor in het Verenigd Koninkrijk.

De retailomzet steeg met 14 procent, aangedreven door de sterke prestaties van de juwelenhuizen en specialistische horlogemakers. De omzet uit groothandelsactiviteiten groeide met 2 procent.

Foto: Olaf Tamm, Hamburg, Duitsland voor Richemont

Compagnie Financière Richemont
Richemont