(advertentie)
(advertentie)
Richemont koopt aandeel in duty-free retailer Dufry

Luxemerk Richemont betreedt het reisretail segment met de aankoop van een belang van 5 procent in de Zwitserse duty-free retailer Dufry AG. Dat melden diverse media. Met deze stap volgt het moederbedrijf van merken als Cartier en Chloé naar eigen zeggen luxe consumenten, die tegenwoordig steeds meer reizen.

Richemont geeft bovendien aan een belang in Dufry te hebben genomen “om toegang te krijgen tot goede locaties, gezien de verwachte toename van het reizen”. Reisretailer Dufry beschikt over ongeveer 2.200 duty-free winkels op vliegvelden, cruiseschepen, havens, treinstations en centrale toeristische gebieden in zestig landen wereldwijd. Een belang van 5 procent in het bedrijf bedraagt zo’n 460 miljoen Zwitserse Frank (420 miljoen euro).

Onlangs bleek al dat Richemont zijn zinnen aan het zetten was op de reissector, toen voorzitter Johann Rupert tijdens zijn meest recente conferentie aangaf dat “reisretail een belangrijk segment kan zijn om kleine lederwaren te laten groeien”. “De mens zal meer vrije tijd hebben. Wat gaan we over 15 tot 20 jaar doen? Gaat iedereen virtual reality-spellen doen, zit iedereen op de Xbox? Ik vermoed dat reizen zal toenemen,” aldus Rupert.

Met de aankoop treedt Richemont in de voetsporen van luxegroep LVMH, die een controlerend belang heeft in duty-free keten DFS. Hoewel LVMH de toeristische markt eerder als moeilijk beschreef, heeft het de keten verder uitgebreid in nieuwe markten als Angkor, Cambodja en Venetië, Italië.

Beeld: Montblanc Facebook