• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Save the Duck zet zinnen op beursgang - een gesprek met CEO Nicolas Bargi

Save the Duck zet zinnen op beursgang - een gesprek met CEO Nicolas Bargi

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Save the Duck winkel in Hong Kong. Beeld: Save the Duck

Save the Duck heeft grootse plannen. Het Italiaanse outerwear merk, bekend om zijn jassen gevuld met een alternatief voor dons, is aan het uitbreiden nadat het dit jaar nieuwe investeerders heeft aangetrokken.

"In de komende twee tot drie jaar zul je het bedrijf zien investeren", zegt chief executive officer Nicolas Bargi tijdens een interview. "We zullen veel winkels openen, en we zullen onze digitale, online direct business laten groeien."

Save the Duck genereert 85 procent van zijn omzet via wholesale en 15 procent door directe verkoop aan consumenten - waarvan 8 procent via e-commerce. In de toekomst zou een hoger percentage van de omzet - maar liefst 30 procent - uit directe verkoop aan consumenten kunnen komen, zei Bargi op herenmodebeurs Pitti Uomo in Florence in juni.

Nieuwe eigenaren, nieuwe winkels

Op dit moment heeft het merk vijf winkels - twee in Milaan en één in Venetië, St. Moritz en Hong Kong. Binnenkort wordt een tweede winkel geopend in Hong Kong, en nog twee in Bologna en New York.

Nicolas Bargi, managing director van Save the Duck. Beeld: Save the Duck

De winkel in Spring Street, in de wijk Soho in New York, zou het wereldwijde vlaggenschip voor het merk kunnen worden, aldus Bargi. Voorlopig zal de winkel zes maanden worden getest en bij succes zal een huurovereenkomst voor maximaal vijf jaar worden gesloten.

De winkel in Milaan aan de Via Solferino. Beeld: Save the Duck

Save the Duck heeft ook al zijn zinnen gezet op twee andere steden: Parijs en Rome. De winkels zouden in de komende maanden als nieuwe locaties kunnen worden bevestigd, aldus Bargi. De grootstedelijke locaties zijn bedoeld om de bekendheid van het merk te vergroten. "Op middellange en lange termijn zal dit de groei versnellen en de merkidentiteit en naamsbekendheid over de hele wereld vergroten," voegde hij eraan toe.

De CEO heeft een belang van 20 procent in het bedrijf, terwijl de resterende 80 procent in april van eigenaar veranderde toen de Italiaanse participatiemaatschappij Progressio SGR, die in 2018 investeerde als minderheidsaandeelhouder, zijn belang verkocht. In ruil daarvoor verwierf de Oostenrijkse miljardair en voorzitter van cosmeticaconcern L'Occitane, Reinold Geiger, evenals André Hoffmann, de CEO van het cosmeticabedrijf, een belang van 80 procent.

Zij waren mede-investeerders van Progressio SGR en waren dus al bekend met Save the Duck, aldus Bargi. Hij werkte nauw samen met Hoffmann om de activiteiten van het outerwear merk in de regio Azië-Pacific te ontwikkelen. De nieuwe strategische investeerders zullen het merk met 2.000 verkooppunten in 42 landen helpen om verder te groeien.

"Ik ben superblij met de verandering, want het merk moet nu een wereldwijd merk worden", aldus Bargi, die Save the Duck in 2012 oprichtte. "We hebben een hele grote kans om een van de grote merken te worden."

Vliegende start

De nieuwe eigenaren streven ook naar een beursgang, aldus Bargi. Hij schat dat het bedrijf voor een beursgang 150 miljoen euro omzet en 30 miljoen euro winst voor rente, belastingen en amortisatie moet behalen.

"Het doel is om in drie tot vijf jaar naar dit soort omzet en Ebitda te gaan," zei hij. "We zullen doorzetten en dan zien we wel wat we bereiken, hoe eerder hoe beter."

Het bedrijf groeide snel voor de pandemie, maar de jaaromzet daalde met 6 procent na de uitbraak van het coronavirus en steeg met 35 procent en 45 procent in de twee daaropvolgende jaren.

De SS23 collectie. Beeld: Save the Duck

"Het bedrijf is aan het vliegen", zei Bargi. De inkomsten bedroegen vorig jaar 47 miljoen euro en zullen dit jaar naar verwachting groeien tot 64 miljoen euro. "En we zullen in 2023 blijven vliegen, ook al is de SS23-campagne geen gemakkelijke campagne."

Tijdens de pandemie heeft Save the Duck geïnvesteerd in zijn voorraad planningssysteem en personeel. Dit betaalde zich uit toen de markten open gingen toen de Covid-19 maatregelen afnamen, aldus de CEO. Het bedrijf verdubbelde zijn personeelsbestand in de afgelopen drie jaar en is nog steeds op zoek naar nieuw talent, zoals retail- en online store managers en IT-professionals. Save the Duck wil ook zijn e-commerce in huis halen.

Groen en geloofwaardig

Kledingmerken met een bedrijfsmodel dat op duurzaamheid is gebaseerd, zijn de afgelopen jaren populairder geworden naarmate de consument meer oog kreeg voor groenere keuzes. Een goed voorbeeld van deze trend is het duurzame sneakerbedrijf Allbirds, dat vorig jaar met zijn beursgang bijna 303 miljoen US-dollar ophaalde.

Save the Duck is bekend om zijn jassen die warm blijven dankzij een alternatief en profileert zich als een dier- en ‘cruelty free’ modelabel. Het bedrijf is ook sinds 2019 gecertificeerd als een B Corp - vanwege zijn sociale en milieuprestaties - en heeft momenteel een impactscore van 95. Bargi hoopt bij de herbeoordeling van dit jaar betere scores te behalen. Allbirds heeft momenteel een B Corp-score van 89,4, terwijl het Amerikaanse outdoor merk Patagonia 151,4 scoorde.

Dat Save the Duck is opgericht als een merk dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, is een troef die de consument van morgen nog meer zal waarderen, denkt Bargi. "In de komende tien jaar kan het bedrijf hierdoor goed groeien," zei hij.

Hij heeft ook gewerkt aan de uitbreiding van de collecties van het outerwear merk tot een aanbod voor het hele jaar. De helft van de kledingstukken zijn niet langer jassen zoals vroeger. Er is nu een slimme vrijetijdscollectie met stukken van stretch-nylon die zowel thuis als op het werk kunnen worden gedragen, terwijl een athleisure-collectie zowel casual als sportieve stijlen biedt. Save the Duck lanceerde onlangs ook strandkleding voor mannen en zou volgend jaar een gelijkaardig aanbod voor vrouwen kunnen ontwikkelen.

"Mijn droom is dat Save the Duck de Red Bull van duurzaamheid kan worden," zei Bargi. "Het is een lifestyle-aandelenmerk, het gaat niet alleen om een collectie."

Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.DE. Vertaling en bewerking van het Duits naar het Nederlands: Eugenia Melissen Ferrer.

Nicolas Bargi
Save The Duck