Artikelen door Weixin Zha
Van binnenlands succes naar wereldwijde expansie: Belangrijke inzichten in de Chinese modemarkt
Chinese merken hebben de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen in binnen- en buitenland. Trage binnenlandse consumentenbestedingen en onzekerheid te midden van veranderende handelsspanningen drukken echter op de vooruitzichten van de Chinese kledingindustrie. Hier volgen acht inzichten over de Chinese kledingsector van de lente-editie van de...
Business|ACHTERGROND Featuredbezig met laden...
Moederbedrijf Havaianas in 2024 weer winstgevend
De Braziliaanse schoenenreus Alpargatas SA keert terug naar winstgevendheid. Kostenbesparingen en een verbeterde afzet op de binnenlandse markt hebben hieraan bijgedragen. Over het gehele jaar boekte het moederbedrijf van Havaianas een winst van 107,4 miljoen Braziliaanse real (17,8 miljoen euro). Na een fors verlies van 1,87 miljard...
Businessbezig met laden...
Zo verloopt het FW25-inkoopseizoen bij Joop!
Het Duitse kledingbedrijf Joop! verwacht een groei in de bestellingen voor de herfstcollectie van 2025. In dit interview deelt Brand Director Thorsten Stiebing zijn verwachtingen voor de groothandel, de sfeer in de modebranche en de regio’s waar het merk goed presteert. Joop!, onderdeel van de Zwitserse Holy Fashion Group, is de afgelopen jaren...
Business|Interview Featuredbezig met laden...
Peek & Cloppenburg mag Sinn overnemen
De Duitse mededingingsautoriteit, het Bundeskartellamt, ziet geen bezwaar tegen een overname van de insolvente kledingketen Sinn door modehuis Peek & Cloppenburg Düsseldorf. Hiermee komt P&C een stap dichter bij een mogelijke overname, maar uiteindelijk moet de vergadering van schuldeisers over de toekomst van Sinn beslissen. Medio januari...
Businessbezig met laden...
Haute Couture SS25: Een terugkeer naar het bekende en een debuut bij Valentino
In Parijs zetten de modehuizen deze week in op beproefde concepten en streefden naar lichte, vrouwelijke collecties. Merken zoals Chanel benadrukten de visuele code van het huis, andere huizen zoals Dior of Schiaparelli speelden eveneens met klassieke silhouetten. Alleen de debutanten van de coutureweek waagden zich aan experimenten. Beproefde...
ModeFeaturedbezig met laden...
Two Days: Waarom een nieuw beursconcept, directeur Ulrike Kähler?
De Düsseldorfer beursorganisator Igedo wil met het nieuwe beursconcept Two Days de segmenten mode en schoenen verder integreren. Directeur Ulrike Kähler legt in dit interview de beweegredenen uit en kijkt terug op de beurzen Fashn Rooms en Neonyt afgelopen weekend. Mevrouw Kähler, de Fashn Rooms zijn nog niet voorbij en u kondigt al een nieuw...
Beurzen|ceo-interview Featuredbezig met laden...
Trendonderzoeker van Future Institute: “Alleen spullen verkopen is geen groeimodel voor de toekomst”
De kledingindustrie lijdt onder de verminderde consumentenbestedingen, maar welke macrotrends liggen ten grondslag aan dit fenomeen? Boris Planer, expert in retail en consumentengoederen bij het Frankfurt Future Institute, legt in dit interview uit wat de dominante trends van onze tijd kunnen betekenen voor de mode. Eén hypothese: gezien de...
Mode|Interview Featuredbezig met laden...
Peek & Cloppenburg wil modeketen Sinn overnemen
De Duitse moderetailer Peek & Cloppenburg wil concurrent Sinn overnemen. De moderetailer heeft een aanvraag ingediend bij de Duitse mededingingsautoriteit voor de overname van alle aandelen van Sinn GmbH. Een woordvoerder van de curator van Sinn wilde geen commentaar geven op vragen over de lopende insolventieprocedure. Hij deelde enkel: Na de...
Businessbezig met laden...
Zalando's inkoper voor premium segment over onvoorspelbaar weer, 'sleek kicks' en chaotische personalisering
Mode retailers houden hun verkopen in de aanloop naar Kerstmis nauwlettend in de gaten te midden van een afnemend consumentensentiment, terwijl velen zich al voorbereiden op het inkoopseizoen voor herfst/winter 2025 dat in januari van start gaat. Wat gaat er momenteel goed bij Zalando en op welke trends zet de online retailer in voor damesmode...
ModeFeaturedbezig met laden...
Technologie in de handel: Waar staat de mode-industrie en wat doet er toe in 2025?
Kunstmatige intelligentie (AI) domineert de gesprekken – ook in de retail, maar waar liggen momenteel de concrete toepassingsgebieden in de modehandel buiten de grote visies en beloftes? In een interview spreekt Ulrich Spaan, technologie-expert bij het EHI Retail Institute in Keulen, over de stand van zaken van AI in de modehandel, de...
Retail|Interview Featuredbezig met laden...