Shandong Ruyi neemt meerderheidsbelang in luxe leermerk Bally
bezig met laden...
Bally heeft een nieuwe eigenaar. De Zwitserse leermaker komt in handen van de Shandong Ruyi Group, het moederbedrijf achter merken als Sandro, Maje en Claudie Pierlot. Dat maakt de Chinese textielgigant wereldkundig middels een persbericht.
Het is ruim een half jaar geleden dat Bally in de etalage werd gezet door haar vorige eigenaar, de Duitse investeringsmaatschappij JAB Holdings. De investeerder verkocht eerder al de merken Jimmy Choo en Belstaff om zich meer op haar voedings-en drankdivisie te kunnen richten. In het geval van Bally behoudt het een minderheidsbelang; hoeveel dit precies is is, net als andere financiële details, niet bekend gemaakt. Yafu Qiu, voorzitter van de Shandong Ruyi Group, noemt Bally in het persbericht ‘een van de belangrijkste luxe schoenen-en accesoiresmerken wereldwijd.’
Shandong Ruyi heeft in een aantal jaar het portfolio flink weten uit te breiden: het nam begin 2016 het Franse modebedrijf SMPC over, dat de labels Sandro, Maje en Claudie Pierlot onder haar hoede heeft. Begin 2017 kwam daar het Britse luxemerk Aquascutum bij. Daarnaast nam het recentelijk een meerderheidsbelang in Trinity, het bedrijf achter merken als Hardy Amies, Gieves & Hawkes, Cerruti 1881, en Kent & Curwen. Verder is het mede-eigenaar van de Carloway Mill in Schotland, één van de laatst overgebleven producenten van Harris Tweed.
Bally werd opgericht in 1851 en behaalt jaarlijks een omzet van zo’n 350 miljoen euro. Het is de derde overname in tien jaar tijd voor voor de Zwitsers, die in Nederland eigen winkels bezitten in Amsterdam en Roermond.