SMCP passeert omzetgrens van 1 miljard

Een mijlpaal voor SMCP, het moederbedrijf van Sandro, Maje en Claudie Pierlot. Het bedrijf passeerde in het afgelopen boekjaar de omzetgrens van 1 miljard euro. Dankzij een omzetgroei van 13 procent bij gelijke wisselkoersen wist SMCP de mijlpaal te bereiken.

“Binnen vier jaar hebben we een uitzonderlijke mijlpaal weten te bereiken; 1 miljard euro omzet,” aldus CEO van SMCP, Daniel Lalonde in het jaarverslag. “Onze resultaten van het afgelopen jaar, het vierde kwartaal in het bijzonder, laten zien dat SMCP een sterke fundering heeft en dat ons businessmodel bestand is tegen veranderingen in de markt.” SMCP behaalde een omzet van 1,017 miljard euro.

Frankrijk blijft de belangrijkste omzet regio voor SMCP, in het gebied daalde de omzet echter naar 374,9 miljoen euro. In de EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) werd een omzetstijging van 11,2 procent gerapporteerd. De stijging resulteerde in een omzet van 305,5 miljoen euro over het gehele boekjaar. In het gebied werden gedurende het boekjaar 49 verkooppunten geopend. In Amerika werd de omzet opgevoerd met 24,7 procent naar 134,2 miljoen euro. De grootste stijging was te zien in de APAC, 32 procent naar een bedrag van 202,4 miljoen euro. In de regio werden de meeste verkooppunten geopend, 59 in totaal. SMCP opende in het boekjaar 134 nieuwe verkooppunten, waarvan 102 er eigen winkels waren. De groep streefde hiermee de eigen verwachting voorbij.

Mijlpaal voor SMCP: 1 miljard omzetgrens bereikt in boekjaar 2018

Sandro haalt voor de groep de meeste omzet binnen, zo blijkt uit het jaarverslag. De omzet bij het merk kwam neer op 500,6 miljoen euro dankzij een stijging van 9,7 procent. Maje volgt op de tweede plek met een omzet van 391,4 miljoen euro dankzij een stijging van 14,1 procent. Claudie Pierlot maakte een omzetgroei van 10,7 procent door in het boekjaar 2018 en rapporteert een omzet van 125,2 miljoen euro.

In het vierde kwartaal had SMCP te maken met de protesten van de ‘gele hesjes’ in Frankrijk waardoor de omzet in het kwartaal daalden met 1,9 procent. Winkels sloten de deuren en minder bezoekers kwamen langs. Wel werd online meer omzet gedraaid gedurende de periode. In de rest van de EMEA-regio had de groep te maken met warme temperaturen die de start van het herfst/winterseizoen vertraagden. In Amerika steeg tijdens het kwartaal de omzet met 25,7 procent en in de Apac met 18,2 procent bij gelijke wisselkoersen.

SMCP gaat in het verslag nog niet in op de winstcijfers. Deze worden in maart gepubliceerd.

Beeld: SMCP website/ Claudie Pierlot

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN