State of Art: “Er vindt geen koersverandering plaats”

State of Art maakte vorige week bekend dat investeringsmaatschappij Quadrum Capital een meerderheidsaandeel in het bedrijf heeft genomen. Dit betekent echter niet dat het mannenmodemerk van koers gaat veranderen. Integendeel. FashionUnited sprak met operationeel directeur van State of Art, Martijn Mateman.

Mateman: “Sinds het overlijden van Albert Westerman heeft de familie zich beziggehouden met de vraag hoe men de continuïteit, waar State of Art altijd voor heeft gestaan, ook voor de toekomst kan borgen. Samen met de raad van commissarissen en de directie heeft de familie diverse opties afgewogen. De conclusie was dat het betrekken van een externe partij de beste keuze was. Uitgangspunten bij de selectie van een externe partij waren behoud van continuïteit, en bovenal goed huisvaderschap om de kernwaarden die onze cultuur al sinds 1936 kenmerken te waarborgen.”

Hoewel Quadrum Capital, net als State of Art gevestigd in Oost-Nederland, in eerste instantie weinig overeenkomsten lijkt te tonen met het modebedrijf, is het tegendeel waar, aldus Mateman. “Quadrum is eigenlijk een logische match, hoewel zij daar in de eerste ontmoeting ook nog hun vraagtekens bijzetten. De kernwaarden van de twee organisaties komen volledig overeen, en Quadrum respecteert en waardeert de cultuur van ons bedrijf en wil daar ook niets aan veranderen. Dat is precies wat de familie Westerman wilde. Daarnaast hebben twee van de partners van Quadrum, Arjan Hoop en Herman Hazewinkel, ervaring in de retail en beschikt de organisatie over een uitgebreid netwerk en expertise, die wij als bedrijf aan ons willen verbinden om onze organisatie verder te professionaliseren.”

De familie Westerman is als aandeelhouder op de achtergrond betrokken bij het merk. Het dagelijkse bestuur blijft in handen van de huidige directie in Nederland en België, aangevuld met de kennis en expertise van Quadrum.

State of Art: “Er vindt geen koersverandering plaats”

”Focus op continuïteit en op waar je goed in bent”

State of Art heeft in de afgelopen jaren continue groei gerealiseerd, zegt Mateman. “We lopen wat techniek betreft voorop en boeken ieder jaar groei. In 2018 bedroeg de omzet 45,2 miljoen euro ten opzichte van 42,8 miljoen euro in 2017. We investeren tevens in de versterking van onze retail-activiteiten en IT. We presteren in feite tegen de economische cyclus in. Daarom willen we ook niet drastisch de boel omgooien. Albert Westerman zei altijd, ‘Focus op continuïteit en op waar je goed in bent’, dus dat doen we ook.”

Na de oprichting van State of Art in 1986 breidde het merk het herenassortiment drie jaar later uit met een dameslijn, ‘Tender’, maar in 2003 werd deze lijn opgedoekt. Het bedrijf meldde toen dat het succes van een damescollectie afhankelijk was van te hoge investeringen. State of Art zou zich in plaats daarvan concentreren op de verdere ontwikkeling van de succesvolle herencollectie. Deze filosofie blijft onveranderd.

Er wordt veel geïnvesteerd in de omni-channel strategie van het merk. Naast een intensievere samenwerking met wholesale-partners, telt het merk inmiddels 39 eigen winkels in Nederland en België. Zeven jaar geleden, toen Mateman bij State of Art in dienst trad, waren het er nog maar tien. Het aantal verkooppunten binnen en buiten Nederland bedraagt nu 800. Er zijn wholesale-partners met winkels buiten de Benelux, maar Mateman beschouwt State of Art op dit moment niet per se als een ‘internationaal’ merk. “Hoewel we uitbreiding buiten de landsgrens natuurlijk niet uitsluiten is de actieve strategie van het bedrijf gericht op de Benelux.”

Foto’s via State of Art

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN