Strategische fusies en overnames in Q3 2025
Het derde kwartaal van 2025 kenmerkt zich door agressieve consolidatie en strategische heroriëntatie binnen de wereldwijde mode-industrie. Te midden van een volatiel macro-economisch landschap met onzekerheden over tarieven, benutten grote spelers hun sterke balansen voor groei via risicovolle fusies en overnames. Het kwartaal toont mijlpaaltransacties, waaronder de privatisering van Skechers door 3G Capital voor 9,4 miljard dollar en de overname van de beautydivisie van Kering door L'Oréal. Naast megadeals is er een trend zichtbaar van reddingsacties voor noodlijdende activa, waarbij sterkere groepen zoals Frasers en Next hun portefeuilles uitbreiden. Deze stappen onderstrepen een duidelijke verschuiving naar verticale integratie en marktverdichting in aanloop naar een competitief 2026.
Belangrijke overnames en fusies
- Skechers: Overgenomen door 3G Capital in een privatiseringstransactie ter waarde van circa 9,4 miljard dollar.
- HanesBrands: Sluit definitieve fusieovereenkomst voor overname door Gildan Activewear (Ondernemingswaarde: circa 4,4 miljard dollar).
- Kering Beauty: L’Oréal komt overname overeen van Kering’s beautydivisie (inclusief licenties voor Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga) voor vier miljard euro.
- About You: Overname door Zalando volledig afgerond.
- Marcolin: VSP Vision tekent definitieve overeenkomst voor overname van de brillenfabrikant.
- Dickies: Bluestar Alliance komt overname overeen van het werkkledingmerk van VF Corporation voor 600 miljoen dollar.
- OrthoLite: Overgenomen door Coats Group voor 770 miljoen dollar ter uitbreiding van capaciteiten in schoenencomponenten.
- Stuart Weitzman: Overname door Caleres van Tapestry afgerond voor 105 miljoen dollar.
Strategische investeringen en belangnames
- EssilorLuxottica: Meta Platforms verwerft belang van net geen drie procent.
- Bogner: Katjes International verwerft meerderheidsbelang van 60 procent.
- The Webster: Frasers Group verwerft meerderheidsbelang in de luxeretailer.
- Meller: Lenskart verwerft belang van 80 procent in het Spaanse zonnebrillenmerk.
- Manrico Spa: Hmoda verwerft belang van 60 procent in de kasjmierfabrikant.
- AeoniQ: Altri verwerft meerderheidsbelang voor uitbreiding naar duurzaam textiel.
- Hugo Boss: Frasers Group vergroot stemrechtbelang tot ruim 25 procent.
- Ermenegildo Zegna Group: Temasek verwerft belang van tien procent.
Doorstarts en portefeuille-uitbreidingen
- Belstaff: Overgenomen door Castore.
- Seraphine: Overgenomen uit faillissement door Next.
- Claire's (Britain): 156 winkels overgenomen door Modella Capital.
- eBuyer: Overgenomen uit faillissement door Frasers Group.
- Balr.: Overgenomen door Sumwon Studios na faillissement.
- Paravel: Overgenomen uit liquidatie door Antler (Strand Group).
- Stance: Overgenomen door Marquee Brands.
- Venus: Overgenomen door American Exchange Group.
- The Bradery: Showroomprivé komt verkoop van belang terug aan oprichters overeen.
Overnames in toeleveringsketen en technologie
- Swatchbook: Overgenomen door CLO Virtual Fashion voor creatie van enorme digitale stoffendatabase.
- PUcore (Optical Division): Overgenomen door EssilorLuxottica.
- Automation & Robotics (A&R): Overgenomen door EssilorLuxottica.
- ShoeSize.Me: Overgenomen door MySize.
- ReturnGO: Overgenomen door Global-e.
- Venture Heat: Overgenomen door JustBrand Limited.
- Klekt: Europese sneaker-marktplaats overgenomen door Responsible.
- Woodspin & Suzano Finland: Spinnova neemt volledig eigendom over door uitkoop van partner Suzano.
- Lalaland.ai: Overgenomen door Browzwear.
Regionale marktconsolidatie
- Intersport (Spanje & Portugal): Overgenomen door Intersport France.
- Kasanova: OVS doet bindend bod op de retailer in huishoudelijke artikelen.
- Wallapop: Zuid-Koreaanse techgigant Naver verwerft resterend belang voor honderd procent controle.
- L'Opinion & L'Agefi: Overgenomen door LVMH (Bernard Arnault).
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET