Superdry Plc groeit in 16 procent in FY18 dankzij wholesale en e-commerce
bezig met laden...
De merkomzet van de Britse modegroep Superdry Plc steeg in het boekjaar 2018, ondanks tegenvallende resultaten uit de fysieke winkels, met 22,1 procent tot 1,604 miljard pond (1,82 miljard euro). De groepsomzet kwam uit op 872 miljoen pond (992 miljoen euro), een stijging van 16 procent ten opzichte van boekjaar 2017, aangedreven door wholesale-verkoop en de verkoop via e-commercekanalen. Dit maakt het bedrijf wereldkundig middels hun laatste financiële rapport.
"Superdry heeft opnieuw goede resultaten neergezet, mede doordat we de focus op onze succesvolle wereldwijde digitale merkstrategie hebben aangescherpt,” licht Euan Sutherland, Chief Executive Officer bij Superdry toe in het persbericht. Het bedrijf zegt ervan overtuigd te zijn dan de positieve cijfers te danken zijn aan de reputatie van Superdry op het gebied van kwaliteit, ontwerp en prijs-kwaliteitverhouding en de investeringen die ze in het bedrijf stoppen.
Superdry in FY18 tegenvallende resultaten uit verkoop fysieke winkels
De inkomsten uit de fysieke winkels bleef onder druk staan. De opbrengsten uit het vierde kwartaal werden volgens het bedrijf negatief beïnvloed door slechte weersomstandigheden waardoor het lente/zomerseizoen minder goed verkocht dan verwacht. Het bedrijf boekte in 2017 in het vierde kwartaal nog een omzet van 91.6 miljoen pond (104 miljoen euro), in 2018 was dit 86.1 miljoen pond (98 miljoen pond). De totale omzet uit de fysieke winkels steeg in 2018 met 3,4 procent naar 385.5 miljoen pond (438 miljoen euro). Ondanks de tegenvallende resultaten uit fysieke winkels breidde het merk zijn vierkante meters uit met 14,8 procent.
De groei van het modebedrijf in FY18 werd met name aangedreven door de wholesale-verkoop en door de e-commercekanalen. De omzet uit wholesale steeg 29.6 procent naar 323,4 miljoen pond (368 miljoen euro), een groei van 6 procent, en de omzet uit e-commerce kwam uit op 163,1 miljoen pond (185 miljoen euro), een groei van 25.8 procent.
Superdry betrad in FY18 via zijn groothandelskanalen acht nieuwe markten en introduceerde e-commercesite in de Verenigde Staten en Zwitserland. Er werden in 33 landen wereldwijd 75 nieuwe franchisewinkels geopend.
Beeld: via website Superdry