• Home
  • Nieuws
  • Business
  • The Cloakroom: “Samen met Modomoto hebben we een prachtige niche”

The Cloakroom: “Samen met Modomoto hebben we een prachtige niche”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|INTERVIEW

Het is hard gegaan met The Cloakroom in het afgelopen jaar. De Deense ondernemers Asbjørn Jørgensen en Kasper Brandi Petersen droomden in 2014 al van een uitbreiding in heel Europa en nu lijkt die droom een stuk dichterbij. Onlangs werd bekend dat hun personal shopping service is gefuseerd met de Duitse concurrent Modomoto. FashionUnited sprak met Brandi Petersen over de fusie en de toekomst van personal shopping.

Gefeliciteerd met de fusie!

“Dankjewel! Het is heel fijn om The Cloakroom naar een next level te tillen.”

Hoe is de deal tot stand gekomen?

“Kijk, we begonnen natuurlijk 2,5 jaar geleden in Amsterdam. Toen kregen we een investering van 1,2 miljoen euro, waarmee we konden groeien. In 2015 hebben we zelfs nog meer geld opgehaald; in totaal kwamen we uit op een bedrag van 3 miljoen euro. Dat was allemaal vanuit onze eigen investeerders. Maar we realiseerden ons dat we op een bepaald punt kwamen, waarbij we dachten ‘als we door willen gaan, met de beste service en een goede catalogus, dan hebben we een schaalvergroting nodig’. En toen zijn we met veel mensen gaan praten over de toekomst van retail en personal shopping. Zo hebben we onder andere gesproken met de CEO van De Bijenkorf en Wehkamp. We hebben veel van hen geleerd, en zij ook van ons. Tevens hebben we contact gezocht met concurrenten, zoals Modomoto.”

Uiteindelijk kwam het tot een deal met Modomoto. Waarom was Modomoto een geschikte fusiepartij?

“In augustus 2015 hebben we voor het eerst afgesproken met Modomoto, in Berlijn. We hebben daar hun warehouse en hun technische systemen gezien, en daar waren we erg van onder de indruk. Ze hebben dezelfde service als wij, maar zij konden door hun omvang veel efficiënter werken. Zij hebben bijvoorbeeld een goede catalogus en warehouse, en dat wilden wij ook graag. Zulk soort dingen zijn voor een klein bedrijf zoals The Cloakroom veel moeilijker, want het kost bijvoorbeeld miljoenen euro’s om zoveel producten op voorraad te hebben. Wij hebben 20.000 producten op voorraad, maar zij hebben wel 200.000 producten in hun warehouse, dat is dus 10 keer zoveel! Ze hebben ook dezelfde merken als wij, maar zij hebben van alle merken veel meer producten. Tegelijkertijd heeft iedereen in Europa - behalve Modomoto- een warehouse-partner, wij hadden dat ook. Maar nu kunnen we dus een warehouse delen dat zich daar volledig in specialiseert.” Verrukt: “De manier waarop ze de kleding opvouwen, de dozen, it’s amazing! Het is juist dat waar ze goed in zijn: outfits creëren en iemand er op z’n best uit laten zien.” Denkt even na en voegt toe: “We hadden ook met een andere retailer kunnen samenwerken, maar met Modomoto hebben we nu een prachtige niche.”

Hoe zijn jullie met Modomoto in contact gekomen?

Een gezamenlijke vriend stelde het voor. We hebben toen het initiatief genomen en Modomoto benaderd, gewoon om eens te spreken over de toekomst van de retail. Als je kijkt naar 2016 zie je veel problemen; er zijn zoveel lokale ondernemers die moeite hebben om investeringen rond te krijgen. Dat hebben alle bedrijven zoals The Cloakroom last van; denk maar aan Oufittery en het redelijk nieuwe The Garment Club. Lokale bedrijven zullen het zwaar hebben komend jaar.”

Hoe vaak hebben jullie elkaar ontmoet voor er een fusie was?

Volgens mij hebben we zo’n 10 keer afgesproken met Modomoto voor we tot een deal kwamen. Noem het founder dating; je moet eerst wat diners en biertjes hebben gehad samen voordat je tot zaken kunt komen. Je moet elkaar leren kennen. Nu zijn we een bedrijf, en de board bestaat uit 5 mensen. Het is belangrijk dat iedereen goed met elkaar kan opschieten, en we moeten ook plezier kunnen hebben tijdens ons werk. Tevens moeten we dezelfde visie delen over het opbouwen van een bedrijf en personal shopping. Zij hadden een visie die het meeste aansloot bij onze visie op Europa, op het gebied van personal shopping. Nu hebben we een groter bedrijf en kunnen we op grotere schaal werken, met meer mogelijkheden en betere service.”

Wat verandert er verder allemaal door de fusie?

“Er verandert weinig. Wij hebben nu samen met Modomoto een nieuw bedrijf gecreëerd, de Curated Shopping Group, waar beide bedrijven onder vallen. The Cloakroom blijft onder dezelfde naam opereren. We krijgen een nieuw warehouse en nieuwe tools voor onze personal shoppers, maar verder blijft The Cloakroom en de service hetzelfde. Het is wel gek, want Asbjørn en ik zijn al vanaf de oprichting met z’n tweeën. Nu ineens zitten we nu op afstand van elkaar, want ik ben twee weken geleden naar Berlijn verhuisd, terwijl Asbjørn in Amsterdam blijft.”

Waarom verhuis jij naar Berlijn?

“Zo kunnen we in Berlijn nieuwe projecten testen. Twee personal shoppers (een Nederlandse en een Zweedse) gaan ook mee; zij blijven vanuit Berlijn gewoon hun werk doen. Vanuit daar kunnen we meer ontwikkelen op het gebied van campagnes, marketing en recruiting-systemen. Ook krijgen we snel de juiste feedback.” Toevoegend: “Beide bedrijven leunen op elkaar, maar wij zijn kleiner. Door samen te werken, bereik je meer. Als we bijvoorbeeld naar Tommy Hilfiger gaan, kunnen we groter inkopen en alle landen bedienen, zoals Denemarken, Zwitserland en Nederland.”

Wat kan je zeggen over de zakelijke voorwaarden van de deal?

“Natuurlijk zijn we erg blij met de deal, maar we kunnen er niet teveel over zeggen. We hebben aandelen in het bedrijf The Curated Shopping Group, dat zowel The Cloakroom als Modomoto onder zijn hoede heeft. Het is een hele faire deal.”

Tegelijkertijd met het nieuws over de fusie kwam ook het bericht dat de voormalig CEO van Booking.com, Kees Koolen, in de Curated Shopping Group heeft geïnvesteerd. Wat kan je daarover vertellen?

“Daar kan ik ook niet teveel over zeggen. Hij was al een van onze eerste investeerders in 2014 (in 2014 investeerde de Nederlandse zakenman ook al samen met Hein Pretorius in The Cloakroom. De kapitaalinjectie zorgde er destijds voor dat het bedrijf kon uitbreiden buiten de landsgrenzen en het team kon aanvullen met meer dan 30 personal shoppers, red.). Hij is erg blij met onze nieuwe deal en hij zal ook actief betrokken blijven.”

Wat kunnen we in het komende jaar van The Cloakroom verwachten?

”In het komende jaar staan er veel spannende projecten op het programma, waaronder het creëren van een nieuwe catalogus. Er komen ook een aantal nieuwe landen bij, nu we sterk genoeg zijn om nieuwe markten te betreden. Welke landen dat zijn en wanneer die erbij komen, daar kan ik ook niets over verklappen.”

In de aanloop naar de fusie heb je veel gesproken over de toekomst van curated shopping services en de toekomst van retail. Wat is je visie daarop voor het komende jaar?

”Iedere grote retailer in Europa spendeert het komende jaar gigantisch veel tijd en geld aan omnichannel strategieën; allen hebben personal shopping boven aan hun lijstje staan. Denk aan De Bijenkorf die er dit jaar mee begint, Wehkamp die al is begonnen en ook Zalando stopt er nu veel geld in. Honderd miljoenen euro’s worden er dit jaar in curated shopping gespendeerd, in wat wij eigenlijk doen. Gespecialiseerde service is in opkomst. Ik denk dat dat goed in ons voordeel werkt, want hier zijn we in gespecialiseerd.”

Beeld: The Cloakroom


The Cloakroom