(advertentie)
(advertentie)
Transformatieplan Hudson’s Bay: 2000 ontslagen in de VS

Warenhuisketen Hudson’s Bay gaat herstructureren, om beter te kunnen inspelen op de retailmarkt en minder kosten te maken. In de komende tijd zullen 2.000 medewerkers in Noord-Amerika hun baan verliezen.

Door het plan moet het bedrijf flexibeler worden, zodat het makkelijker kan inspelen op de voortdurend veranderende retailmarkt. Ook moeten kosten verminderen en wil Hudson’s Bay een all-channel business model leveren.

"Door middel van gewaagde beslissende acties creëren wij een flexibeler organisatie die onze kostenbasis zal afstemmen op de all-channel omgeving waarin we actief zijn," aldus CEO Jerry Storch in een nieuwsbericht. "Ons Transformatieplan, het resultaat van onze operationele review van zes maanden in Noord-Amerika, is ontworpen om het bedrijf te herstellen en Hudson’s Bay Company te positioneren als toekomstige detailhandelaar. We zijn uitgerust met onze Noord-Amerikaanse banners om de juiste all-channel beslissingen te maken, met de steun van wereldklasse excellence centra. Met deze veranderingen kunnen we sneller reageren op de steeds veranderende omgeving en de evoluerende klantvoorkeuren om vooruit te komen in de ontwikkelingen in de industrie."

Het plan zal naar verwachting tegen het einde van fiscaal jaar 2018 van kracht zijn en moet een besparing van 350 miljoen Canadese dollar (231,7 miljoen euro) opleveren. In het jaar 2017 zal er al 170 miljoen dollar (112,5 miljoen euro) bespaard worden.

Transformatieplan Hudson’s Bay: 2000 ontslagen in de VS

Hudson’s Bay kondigt transformatieplan aan

Het bedrijf zal in de senior managementlagen flink veranderen. Er zullen twee teams gevormd worden, waarbij een zich richt op Hudson’s Bay in Canada en de andere op Lord & Taylor. Het warenhuis had voorheen een senior team die beide divisies overzag, terwijl er altijd aparte inkopers waren voor iedere divisie. Als gevolg van het transformatieplan zullen 2.000 medewerkers op zoek moeten naar een nieuwe baan.

Alison Coville is benoemd tot president van Hudson’s Bay en rapporteert aan CEO Storch. Zij is al sinds 1999 werkzaam bij het bedrijf en had sinds 2005 al verschillende leidinggevende functies in merchandising. De voormalige president van zowel Hudson’s Bay als Lord & Taylor, Liz Rodbell, blijft president van Lord & Taylor.

Hudson’s Bay zal tevens verschillende afdelingen herstructureren, waaronder IT en digitaal, winkeloperaties, visual merchandisging, inkoop en planning en marketing.

De 2.000 ontslagen zijn inclusief de eerdere ontslagen die in februari werden aangekondigd en vertegenwoordigen samen 4 procent van het totaal aantal werknemers in Noord-Amerika.

Beeld: Hudson’s Bay Facebook, Hudson’s Bay website