Twee verliesleidende jaren voor The Sting
bezig met laden...
Na de recente faillissementen van een aantal grote winkelketens lijkt het nu ook minder te gaan met The Sting. De kledingketen heeft al twee jaar op rij verliezen geboekt en zat in 2013 en 2014 diep in de rode cijfers. Dat schrijft Quote.
The Sting rapporteerde in 2013 een verlies van in totaal 13,5 miljoen euro. Het jaar daarop verbeterde het bedrijfsresultaat licht met 33 procent tot 9 miljoen euro in de min, met dank aan een belastingmeevaller. Ook met de omzet ging het niet al te best: over de jaren 2013 en 2014 liep de omzet met bijna 5 procent terug van 239 miljoen euro naar 230 miljoen euro. De operationele kasstroom halveerde tot 4,2 miljoen euro.
Twee jaar op rij miljoenenverliezen voor The Sting
Volgens de moderetailer zijn de verliezen te wijten aan negatieve resultaten van buitenlandse activiteiten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “We zaten in te grote panden in te kleine plaatsen, dat leverde niets op,” zo zegt eigenaar Ronny Rosenbaum tegenover Quote. Ook reorganisatiekosten zouden de cijfers negatief beïnvloed hebben. De resultaten in Nederland waren beter, hoewel de omzet daar ook terugliep van 199 miljoen euro naar 191 miljoen euro. Dit kon de grotere buitenlandse verliezen dan ook niet compenseren.
Volgens Rosenbaum is er echter niets aan de hand. “Het verlies komt door de hoge afschrijvingen die we hebben gedaan, het is een technisch verlies. Je mag nu eenmaal vervroegd afschrijven, dus dat hebben we zoveel mogelijk gedaan,” aldus Rosenbaum tegenover Quote.
Rosenbaum: “2015 is een overgangsjaar”
Om de negatieve ontwikkeling te stoppen, heeft The Sting activiteiten op het gebied van e-commerce uitgebreid en verliesgevende activiteiten in het buitenland gestopt. Deze maatregelen, waaronder het sluiten van een aantal Duitse en Nederlandse filialen, hebben volgens het bedrijf in 2015 geleid tot betere cijfers. “In 2015 wordt een duidelijke verbetering van het resultaat verwacht. Derhalve wordt er een continuïteit van de onderneming verondersteld.”
Volgens Rosenbaum hoeven consumenten dan ook niet bang te zijn voor een eventueel faillissement. “In 2013 en 2014 hebben we gereorganiseerd en dat heeft de resultaten gedrukt. 2015 is een overgangsjaar,” zo zegt hij tegenover Quote. “Of er in 2015 winst is gemaakt, weet ik niet, maar in 2016 zal alles weer normaal zijn.”
Naast de gelijknamige winkels, is The Sting ook actief met winkelketen Costes. Daarnaast is het modeconcern bezig met het ontwikkelen van een nieuwe winkelformule, waarschijnlijk gericht op mannen.
Foto's: The Sting