• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Uniqlo moederbedrijf ziet winst stijgen met 29,8 procent in boekjaar 17/18

Uniqlo moederbedrijf ziet winst stijgen met 29,8 procent in boekjaar 17/18

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Fast Retailing, Co. het moederbedrijf van onder andere Uniqlo heeft opnieuw de winst en de omzet flink toe zien nemen. Het afgelopen financiële boekjaar nam de omzet toe met 14,1 procent naar 2.130 miljard yen ( 16 miljard euro). De winst toerekenbaar aan aandeelhouders werd opgevoerd met 29,8 procent naar 144 miljard yen (1,1 miljard euro).

Naast Uniqlo heeft Fast Retailing ook nog Theory, Comptoir de cotonniers, Princesse Tam.Tam, Gu en J Brand in het portfolio. Uniqlo is verreweg het grootste merk voor de groep. De omzet en winst van Uniqlo International heeft inmiddels die van Uniqlo Japan, in het thuisland van de groep, overstegen.

Uniqlo Japan behaalde dankzij een toename van 6,7 procent een omzet van 864,7 miljard yen (6,6 miljard euro). Bij gelijk aantal winkels nam de omzet met 6,2 procent toe, aldus het verslag. De regio behaalde een grotere winstgroei dan verwacht ondanks de kortingen op zomerkleding in de tweede helft van het boekjaar. In het eerste halfjaar werd geprofiteerd van het extreem koude weer waardoor de speciale Heattech-items en de donsjassen goed verkocht.

Uniqlo International was in het gehele boekjaar 17/18 goed voor een omzet van 896,3 miljard yen (6,9 miljard euro) dankzij een stijging van 26,6 procent. In de periode opende Fast Retailing 22 nieuwe Uniqlo-winkels in Europa, aldus het verslag. Afgelopen september werd de eerste winkel in Nederland geopend die volgens het moederbedrijf ‘een zeer sterke start heeft gehad’. Uniqlo behaalde in Europa een omzet van 90 miljard yen (694 miljoen euro) en verdubbelde de operationele winst. In de Verenigde Staten halveerde het verlies van Uniqlo International en Zuidoost Azië en Oceanië worden een van de belangrijke gebieden voor Uniqlo International vanwege de versnelde winstgroei.

GU behaalde een omzet van 211,8 miljard yen (1,6 miljard euro), maar zag de operationele winst afnemen met 13,1 procent. De overige merken (Theory, Comptior des Cotonniers, et cetera) waren goed voor een omzettoename van 9.5 procent naar 154,4 miljard yen (1,19 miljard euro).

Internationale omzet moederbedrijf Uniqlo stijgt het hardst

Voor het boekjaar 18/19 verwacht Fast Retailing, Co. een omzetgroei van 8 procent naar 2,3 biljoen (17,7 miljard euro). De winst toerekenbaar aan de aandeelhouders groeit naar verwachting met 6,6 procent naar 165 miljard yen (1,27 miljard euro).

In Europa verwacht de groep flinke omzet en winstgroei te boeken, de eerste Deense winkel staat ook op de agenda dit jaar. In Zuidoost Azie en Oceanie staan 50 winkelopeningen gepland en in China, Taiwan en Hongkong zo’n 100. Uniqlo Verenigde Staten moet in het boekjaar weer zwarte cijfers gaan schrijven. Uniqlo Japan verwacht een lichte omzetstijging en winststijging, aldus het verslag.

Beeld: Uniqlo

Comptoir des Cotonniers
fast retailing co
GU
J Brand
princess tam.tam
THEORY
Uniqlo