• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Fast Retailing neemt een belang in Lemaire

Fast Retailing neemt een belang in Lemaire

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De Japanse onderneming Fast Retailing, moederbedrijf van Uniqlo, en het Franse label Lemaire hebben hun samenwerking naar een hoger niveau getild. Fast Retailing heeft dinsdag middels een persbericht aangekondigd een minderheidsbelang te hebben genomen in Lemaire. Financiële details over de overname zijn niet bekendgemaakt.

Verder maakt Fast Retailing bekend dat het contract van Christophe Lemaire, één van de oprichters van het luxueuze modelabel Lemaire, als artistiek directeur van Uniqlo’s Research & Development Center in Parijs is verlengd met vijf jaar. Lemaire bekleedt deze functie sinds 2016.

Fast Retailing neemt minderheidsbelang in Lemaire

“De benoeming van Mr. Christophe Lemaire twee jaar geleden was getimed om samen te vallen met de opening van ons R&D Center in Parijs en de lancering van Uniqlo U. Dit volgde op een succesvolle eerste samenwerking, toen ik onder de indruk raakte van Mr. Lemaire’s voortreffelijke talent en zijn ervaring als ontwerper,” zegt Tadashi Yanai, CEO en voorzitter van Fast Retailing, in een verklaring. “Ik ben verheugd om onze samenwerking met Mr. Lemaire te verdiepen en ik hoop dat ons nieuwe niveau van betrokkenheid zal bijdragen aan verdere groei en ontwikkeling van het merk Lemaire,” aldus Yanai.

Fast Retailing en Lemaire werkten in 2015 en 2016 al eens samen voor twee gezamenlijke Uniqlo-collecties. Als artistiek directeur van het R&D Center is Lemaire samen met het Uniqlo U-team verantwoordelijk voor het ontwerpen van outfits voor Uniqlo’s internationale ambassadeurs Roger Federer, Kei Nishikori en Adam Scott.

“Het samenwerken met Uniqlo is enorm stimulerend gebleken,” zegt Christophe Lemaire, die het gelijknamige label samen met Sarah-Linh Tran oprichtte. “Ik heb diep respect voor de LifeWear filosofie van Mr. Yanai en we delen een gemeenschappelijk visie over wat kleding moet zijn: democratisch, functioneel en kwalitatief voor mensen in het dagelijks leven. Ik ben trots op wat mijn team en ik in de afgelopen twee jaar hebben bereikt in het R&D Center van Uniqlo in Parijs en ik ben verheugd om de ontwikkeling van Uniqlo U voort te zetten.”

Het merk van Lemaire, dat eigentijdse kleding, schoenen en accessoires biedt voor vrouwen en mannen, zal de hoofdverantwoordelijkheid van de ontwerper blijven. In 2017 bedroeg de omzet van Lemaire 12 miljoen dollar en verwacht wordt dat het dit jaar uitkomt op 14 miljoen dollar, schrijft Business of Fashion. Met 34 procent vertegenwoordigt de Europese markt het grootste deel van de totale omzet.

Beeld: Uniqlo USA

Fast Retailing
LEMAIRE
Uniqlo