• Home
  • Nieuws
  • Business
  • VanHaren boekt omzet van 160 miljoen euro in 2015

VanHaren boekt omzet van 160 miljoen euro in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Hoewel er veel schoenenketens omvielen in 2015, had VanHaren een succesvol jaar. Het bedrijf zag de omzet met 6,7 procent stijgen tot 160,3 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 150,2 miljoen euro. Dat heeft de schoenenketen bekendgemaakt.

Volgens VanHaren was 2015 ‘het succesvolste jaar ooit’. Er werden in het afgelopen jaar 3 procent meer schoenenparen verkocht dan in het jaar. Er gingen maar liefst 6,6 miljoen schoenparen over de toonbank, tegenover 6,4 miljoen schoenparen in 2014. Winstcijfers heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.

“In tegenstelling tot de branche realiseert VanHaren duidelijk meer groei“, zegt algemeen directeur Krein Bons. “Ter vergelijking: De Nederlandse schoenendetailhandel heeft 2015 met een omzetgroei van 1,8 procent afgesloten,” refereert hij aan eerdere cijfers van INretail. Inkoopdirecteur Joost van Disseldorp vult aan: “2015 was een prachtig jaar voor VanHaren. In een tijd waar je dagelijks leest over de uitdagingen in de retailbranche zijn wij meer dan trots dat wij ons weten te onderscheiden.“

Volgens VanHaren is het succes te danken aan ‘onze medewerkers en klanten, die het verschil maken’. “Samen werken we aan ons succes en het één kan niet zonder het ander bestaan," zegt Bons. “Onze klant staat centraal en daar bouwen wij onze gehele dienstverlening omheen. Blijven optimaliseren en precies weten wat de klantbehoeften zijn is essentieel om beste schoenwinkelketen te blijven in 2016. Wij gaan dan ook, samen met onze medewerkers, de toekomst vol vertrouwen tegemoet en we zijn klaar voor alle uitdagingen die nog op ons, en onze branche, af zullen komen.”

’Succesvolste jaar ooit’ voor VanHaren

In 2016 ligt de focus echter vooral op de consumentenontwikkeling en haar behoeften. “De combinatie van online en offline is noodzakelijk waarbij we dit jaar stevig gaan investeren om de online integratie in de fysieke winkel verder uit te breiden. Daarnaast richten we ons op de 360 graden-beleving,” zegt directeur Bons. “Hierbij is het van belang dat klanten op ieder moment zowel online als offline kunnen schakelen in het contact met VanHaren. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen.”

Moederbedrijf Deichmann-groep is gevestigd in de Verenigde Staten en is tevens actief in 23 Europese landen. De omzet steeg in het afgelopen jaar met 8,3 procent van 4,9 miljard euro naar 5,3 miljard euro (netto 4,6 miljard euro). Na wisselkoerscorrecties komt de omzetstijging uit op 3,1 procent. Wereldwijd werden er meer dan 172 miljoen paar schoenen via de winkels en online winkels verkocht. op 31 december 2015 had het bedrijf 3.710 filialen, tegenover 3.600 winkels een jaar geleden. Ook steeg het aantal medewerkers in een jaar tijd van 36.150 naar 37.300. Deichmann-groep laat weten het komende jaar zo’n 233 miljoen euro in internationale infrastructuur te investeren.

Deichmann-groep
VanHaren