• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • INretail: omzet schoenen groeit, maar sport en mode blijven achter

INretail: omzet schoenen groeit, maar sport en mode blijven achter

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

2015 was een moeizaam jaar, waarin de omzet van in de mode-, schoenen en sportbranche beperkt bleef. De schoenendetailhandel steeg met 1,8 procent in het afgelopen jaar, maar de modebranche zag de omzet met 1,2 procent dalen en ook de sportdetailhandel daalde met 0,7 procent. Voor 2016 worden er betere cijfers verwacht: volgens INretail stijgt de omzet dankzij meer consumentenvertrouwen en meer koopkracht.

De schoenendetailhandel deed het nog het beste in 2015; de omzet steeg met 1,8 procent. Er werden vooral meer herenschoenen (3,4 procent) en kinderschoenen (3,5 procent) verkocht. De verkoop van damesschoenen ging minder hard; daar was een omzetgroei van slechts 0,7 procent.

De omzet in de modesector daalde met 1,2 procent in het afgelopen jaar, blijkt uit de INretail/GfK FashionScan. Vooral de laatste warme winter maanden van het jaar zorgden voor tegenvallende verkopen van winterkleding. De herenmode zit overigens wel in de lift; daar werd een omzetstijging van 1,6 procent geboekt. Ook ondermode deed het goed met een groei van 3,6 procent. De verkoop van damesmode bleef echter achter met een daling maar liefst 4,3 procent. De omzet van baby- en kindermode schommelde met een daling van 0,7 procent rond de nullijn.

Sportmode zag door matige resultaten in het laatste kwartaal de jaaromzet met 0,7 procent dalen. De verkoop van sportschoenen steeg licht met 1,1 procent, maar sportkleding zag de omzet dalen met 2,1 procent en ook hardwaren boekte een daling van 1,3 procent.

Herenschoenen hoogste omzet, maar omzet kinderschoenen stijgt het meest

In het laatste kwartaal ging niet zo goed met de schoenenbranche; in november en december daalde de omzet mede door warme wintermaanden flink. Het laatste kwartaal van 2015 daalde de omzet met 4,3 procent, maar dankzij eerdere cijfers kwam het totaalpercentage voor het afgelopen jaar toch uit op 1,8 procent. In het vierde kwartaal rapporteerde het segment damesschoenen een omzetdaling van 5,6 procent. Herenschoenen deden het daarnaast het beste in de schoenenbranche; daar werd een kleine stijging van 0,8 procent geboekt. Kinderschoenen sloot het vierde kwartaal af met een kleine daling van 1,7 procent. In het eerst kwartaal kende het segment nog een sterke daling van 3,3 procent, en in het derde kwartaal werd er juist een piek gezien van 10,6 procent. In vergelijking met een jaar geleden is de omzet met 3,5 gestegen, waarmee het segment er het beste voor staat, aldus INretail.

“In alle tumult rond het faillissement van de Macintosh formules zou je het bijna niet geloven, maar de schoenenbranche heeft beter gepresteerd in 2015 dan in 2014. De 1,8 procent omzetstijging is het gemiddelde van alle deelnemende retailers aan de INretail GfK ShoeScan. Dit betreffen offline, online en cross-channel spelers, zowel groot als klein. Samen vertegenwoordigen zij ruim 50 procent omzet binnen de totale Nederlandse schoenenmarkt,” licht Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen bij INretail toe. “Achter het gemiddelde gaan winnaars en verliezers schuil, bij elkaar ligt de omzet bij de deelnemers hoger dan bij dezelfde groep in 2014. Hoewel niet iedereen er in slaagde, heeft het merendeel van de schoenenretailers afgelopen jaar laten zien dat zij de consument in beweging kan krijgen.” Hij is dan ook positief gestemd voor het komende jaar. “Ook voor 2016 liggen er kansen. De aantrekkende economie geeft de retailer de wind in de rug. Ik verwacht dat een 2 procent omzetstijging boven het niveau van afgelopen jaar haalbaar is.”

Modebranche heeft last van warme winter

Hoewel het er in oktober nog goed uitzag voor de modebranche, was het laatste kwartaal nagenoeg ‘teleurstellend’ volgens INretail. Ook in deze branche lag het warme herfst- en winterweer daaraan ten grondslag. Er werden maar weinig truien, jassen en andere winterartikelen verkocht in de laatste drie maanden van 2015. Dat de omzet voor de totale modebranche daalde komt volgens INretail door de achterblijvende verkoop van de dames bovenmode. De segmentsomzet daalt al 4 kwartalen op een rij, waarvan er in het laatste kwartaal een daling van 4,5 procent werd gerapporteerd. Over het gehele jaar daalt de omzet van dames bovenmode met 4,3 procent.

De heren bovenmode deed het goed in het derde kwartaal (5,2 procent), maar zag de omzet in het laatste kwartaal teruglopen (0,4 procent). De jaaromzet eindigt in de plus met 1,6 procent. Baby- en kindermode zag de omzet flink dalen met 5,1 procent, terwijl het in het derde kwartaal nog een 8,8 procent stijging boekte. De jaaromzet in dit segment komt net onder de nullijn uit (-0,7 procent). Het segment ondermode behaalde als enige een positieve omzetstijging met 6,7 procent en eindigde met een stijging van 3,6 procent voor 2015.

“De warme november- en decembermaand zorgden ervoor dat de consument geen behoefte had om koud-weer-artikelen te kopen,” stelt branchespecialist Mode Edwin Belt van INretail. Vooral de categorie coats zag de omzet flink dalen in november (-18,5 procent) en december (-19,2 procent). Ook jackets en blazers verkochten minder goed. Toch ziet Belt het positief in. “De kooplust van de consument is de afgelopen jaar niet voldoende geprikkeld, maar dit zal naar verwachting in 2016 gaan omkeren. Door de hogere koopbereidheid en bestedingsruimte van de consument zal de branche langzaam maar zeker uit het dal kruipen.”

Verkoop sportschoenen stijgt, verkoop kleding krimpt

De deelnemers aan de INretail Sportmonitor rapporteerden een teleurstellend vierde kwartaal met een omzetdaling van 5,6 procent, waarmee de jaaromzet uitkomt op een daling van 0,7 procent. Er werd minder gekocht in dit segment, maar per transactie werd er gemiddeld wel meer afgerekend: van 60,67 euro naar 61,38 euro.

In november daalde omzet het hardste, met een gemiddelde van 8,5 procent in omzet. In de categorie Leisure/Fashion nam het aantal transacties met 6,4 procent af, en de omzet liep 2,9 procent terug. De categorie Alpine Ski zat de transacties zelfs met 21,8 procent teruglopen, met een omzetdaling van 21,8 procent. Daarentegen werd er wel meer besteed in beide categorieën; respectievelijk 10,9 procent (Alpine Ski) en 3,8 procent (Leisure/Fashion). Hoewel de categorie Running de afgelopen jaren flink stijgende was, lijkt dat nu wat af te vlakken. De omzet steeg in 2015 met 0,9 procent, terwijl dat een jaar geleden nog 11,7 procent was. Er wordt vaker wat gekocht, maar er wordt meer besteed (0,6 procent) en ook wordt er per transactie meer gekocht (1,3 procent). De dalende cijfers zijn vooral gezien in de subcategorie kleding (4,8 procent) en hardwaren (15,6 procent). Er werden daarentegen wel meer sportschoenen verkocht; de omzet steeg met 7,1 procent, en de gemiddelde prijs daalde daarbij met 3,8 procent. Dit jaar was de gemiddelde prijs van een running-schoen 83,41 euro tegenover 87,52 euro een jaar geleden.

De jaaromzet van schoenen, kleding en hardwaren veranderden flink in 2015. Schoenen zag het omzetaandeel stijgen van 1,1 procent naar 38,9 procent. De absolute omzet steeg met 1,7 procent, ook werden er meer transacties gedaan (0,3) en werd er meer besteed (1,5 procent). Kleding zag de absolute omzet dalen met 2,1 procent en 3,1 procent minder transacties. Het verlies bleef echter beperkt door een hogere besteding (1,4 procent). Het omzetaandeel daalde met 2 procent naar 44,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Hardwaren zag het omzetaandeel licht stijgen met 0,2 procent tot 15,7 procent, maar de omzet daalde met 1,3 procent.

Branchespecialist Dave Quadvlieg: “Dat de (sport)retailmarkt in de afgelopen drie maanden van 2015 drastisch aan het veranderen is hebben we inmiddels allemaal kunnen lezen. Verander je mee, of blijf je in het grijze midden? Ook voor specialisten (en of het nu gaan om voetbal, running of ski) is de tijd van stilstaan per definitie achteruitgang.”

Het nieuwe jaar ziet er volgens de organisatie positief uit. Wil je meer weten over de verwachting van INretail voor 2016? Lees het hier.

Beeld: INretail/GfK ShoeScan, INretail/GfK FashionScan, INretail SportMonitor

INRetail
Kleding
Mode
Schoenen