• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Vente-Privee koopt concurrent Privalia en neemt belang in eboutic.ch

Vente-Privee koopt concurrent Privalia en neemt belang in eboutic.ch

Door Marije Bette

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het Franse Vente-Privee wil haar positie in Europa verder versterken en heeft daarom concurrent Privalia overgenomen. Daarnaast neemt het een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

Vorig jaar nam Vente-Privee al een meerderheidsbelang in de Belgische vennootschap Vente-Exlusive.com. Nu voegt het ook Privalia en eboutich.ch toe aan haar portefeuille. “Door deze overname combineren we de knowhow en expertise van Vente-Privee met de uitstekende reputatie van Privalia op twee van onze belangrijkste markten (Spanje en Italie, red.) en van eboutic.ch in Zwitserland”, aldus CEO Jacques-Antoine Granjon in een persbericht.

Privalia en eboutic.ch voegen zich bij Vente-Privee

Met de koop van Privalia is 470 miljoen euro gemoeid. Het bedrijf werd in 2006 in Spanje door ondernemers Lucas Carne en José Manuel Villanueva opgericht. In 2008 breidde het uit naar Italië en sinds kort is het actief in Brazilië en Mexico. Cane en Villanueva blijven de komende tijd actief bij Privalia en zullen zich bij het management team van Vente-Privee voegen. “We zijn bijzonder tevreden ons te kunnen aansluiten bij de bedenker van het model van online uitverkopen. Dankzij dit partnerschap zullen we sneller kunnen groeien en ons aanbod kunnen uitbreiden naar nieuwe sectoren, en daar profiteren onze leden van mee”, lichten de oprichters van het Spaanse Privalia toe.

Vente-Privee verwierf ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch. De private shopping club werd in 2007 opgericht en groeide in eigen land uit tot marktleider. Oprichters Arthur Dauchez en Laure de Gennes blijven als minderheidsaandeelhouders aan het hoofd van de onderneming staan. Met het meerderheidsbelang van Vente-privee.com verwacht eboutic.ch zijn groei te kunnen versnellen.

Vente-Privee wil versnipperde Europese markt veroveren

Vente-Privee hoopt met de nieuwe stappen de Europese markt beter te kunnen bedienen. Vooral omdat het Franse bedrijf de concurrentie hier verder ziet toenemen. In een persbericht stelt Vente Priveé dat de markt ‘talrijke spelers telt en voor sommigen een kritische omvang heeft bereikt’. Volgens CEO Granjon is juist dit het moment om toenadering te zoeken met andere partijen. “We stellen vast dat de Europese markt versnipperd is, maar tegelijkertijd voldoende rijp voor wederzijdse toenaderingen. Deze investeringen komen op een sleutelmoment in de ontwikkeling van de markt.”

Vente-Privee houdt zich sinds 2001 bezig met de stockverkoop van merkkleding. De besloten community telt momenteel 25 miljoen leden. De verkoopevenementen die Vente-Privee organiseert, duren 3 tot 5 dagen en worden georganiseerd met meer dan 2.600 grote internationale merken in de meest uiteenlopende productcategorieën: van mode tot sportartikelen, woonaccessoires en elektronica. Ventee-Privee heeft 2.500 werknemers in dienst en boekte vorig jaar een omzet van 2 miljard euro. In 2014 was dat nog 1,7 miljard euro.

In september nam Vente-Privee een meerderheidsbelang van 50,1 procent in Belgische concurrent Vente-Exclusive.com. Reden hiervoor was dat Vente-Privee haar activiteiten in Noord-Europa wilde uitbreiden. Voor Vente-Exclusive bood het meerderheidsbelang de kans om meer service aan te bieden en nieuwe productcategorieën aan haar shop toe te voegen.


eboutic
Privalia
Vente Privee