• Home
  • Nieuws
  • Business
  • VF Corp rolt strategieplan tot 2021 uit

VF Corp rolt strategieplan tot 2021 uit

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Als het aan VF Corp ligt, wordt er in de komende 5 jaar een jaarlijkse groei van 4 tot 6 procent gerealiseerd. Het modebedrijf wil zich focussen op de internationale groei en de direct-to-consumer business. Dat blijkt uit het ‘2021 Strategic Growth Plan’, dat het modebedrijf aan analisten heeft gepresenteerd.

De omzet zal naar verwachting in de komende vijf jaar met 4 tot 6 procent groeien. De brutomarge komt daarbij uit op 51,5 procent in 2021, met een verwachte operationele marge van 16 procent. In een periode van vijf jaar zal de winst per aandeel tussen de 10 en 12 procent groeien. Het bedrijf verwacht meer dan 9 miljard dollar aan kasstroom uit operationele activiteiten te genereren tussen 2017 en 2021. Via dividend en inkoop van eigen aandelen wil VF Corp 8 miljard dollar uitkeren aan aandeelhouders.

“Ons strategisch groeiplan 2021 voedt onze streven om consequent te groeien door het creëren van geweldige producten en merkervaringen, die het leven van consumenten wereldwijd veranderen en verbeteren,” zegt president en CEO Steve Rendle. “VF heeft een aantal van de meest geliefde en iconische merken in de wereld en een getalenteerde organisatie die de passie en toewijding heeft om te gedijen in een snel veranderende markt.” Rendle stelt dat hij veel vertrouwen heeft in de kracht en consistentie van de grote merken van VF Corp. “We blijven sterk gericht op ons gediversifieerde value creation model, dat is ontworpen om solide resultaten te leveren over vele en gevarieerde business cycli en economieën in de wereld.”

VF Corp focust op direct-to-consumer en internationale business

Het vijfjarenplan focust op vier strategische keuzes. Zo wil VF Corp het merkenportfolio reshapen en focussen op de sterke merken. Welke gevolgen dat voor de merken uit het portfolio heeft, is niet bekend. Daarnaast wil het modebedrijf de business transformeren naar een consumenten en retail gefocust model. Als derde actiepunt wordt de focus op direct-to-consumer genoemd, met een grote prioriteit voor de digitale verkoop. Daarnaast zal er goed gekeken worden naar de investeringen op de Aziatische markt, met name China. Bij de actiepunten wordt vooral rekening gehouden met zes criteria: design en innovatie, creatie en merkervaring, inzichten en analytics, retail excellence, behendigheid van vraag en supply chain, en talent.

De Raad van bestuur voert tevens een wijziging in van de fiscale jaarcyclus. Tot dusver eindigde het fiscale jaar op 31 december, maar in de toekomst wordt die jaarlijkse deadline verschoven naar 31 maart. Vanaf 1 april 2018 zal het nieuwe telsysteem in werking zijn. De keuze om de einddatum van de fiscale jaarplanning te verschuiven was nodig om de business beter te laten aansluiten op de seizoenen en omdat het beter paste bij de groei van de retailbusiness. Het fiscale jaar 2017 eindigt op 31 december 2017, waarop een tussenperiode van drie maanden volgt om het nieuwe fiscale jaar te laten starten op 1 april 2018. Het nieuwe fiscale jaar loopt vervolgens van 1 april 2018 tot en met 30 maart 2019.

Beeld: Vans Europe Facebook, Lee Jeans website

VF CORP